GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 390

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 390

De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

I deze punten reeds het laatste woord gesproken werd. En waar zal men

dan eerder hulp zoeken dan in het werk van een man, bij wien steeds,

onverschillig of hij meestreed dan wel zich onttrok, de daad met het

woord strookte?

Om de geschiedenis van de calvinistische wijsbegeerte verder af te

ronden, moeten we uiteraard ook nagaan hoe Dooyeweerd zich na

de oorlog ontwikkelde. Drie onderwerpen zou ik daarbij willen

noemen: 1. zijn hoofdwerk, 2. de antropologie en 3. het gesprek

met anderen.

Wat het hoofdwerk van Dooyeweerd betreft, gaat het om de

vertaling van De Wijsbegeerte der Wetsidee in het Engels en om twee

andere werken. In het laatste interview dat Dooyeweerd toestond,

in het najaar van 1975, zei hij daarover:

In mijn program stond oorspronkelijk dit: ik zou eerst de Wijsbegeerte

der wetsidee uitwerken, zodat die uitgegeven kon worden; dan kwam

Reformatie en scholastiek in de wijsbegeerte, een trilogie die gericht zou

zijn tegen de scholastieke richting, en dan vooral de Encyclopedie van

de rechtswetenschap, die lag me bijzonder na aan het hart. Nou, op die

laatste twee punten heb ik gefaald, dat heb ik niet volledig kunnen

volbrengen. Van die tweede trilogie is het tweede deel verreweg het

omvangrijkste. Dat ligt al verscheidene jaren in manuscript gereed, dus

het zou eigenlijk zó uitgegeven kunnen worden. Maar dat heb ik niet

gedaan; ik had er opeens geen zin meer in. Dat kwam omdat na de

oorlog de traditioneel-scholastische richting alle voet aan de grond

verloor. De theologische faculteit van de Vrije Universiteit werd

volkomen herboren, om zo te zeggen; die ging een heel andere richting

uit.

Het eerste deel van Reformatie en Scholastiek in de Wijsbegeerte

verscheen pas in 1949. De slechte kwahteit van het naoorlogse

papier, waarop de inkt uitvloeide, en het vele Grieks in de tekst

hadden een paar jaar oponthoud veroorzaakt. Deel U kon daardoor

pas na 1949 uitgegeven worden, maar van katholieke zijde waren

inmiddels veel nieuwe publikaties over de scholastiek verschenen

vanuit nieuwe gezichtspunten. Dooyeweerd moest dus, om actueel te

blijven, zijn materiaal geheel omwerken. Dat zal ook van invloed

geweest zijn op zijn besluit om deel n niet uit te geven. En een

derde reden was de vraag om kopy door het tijdschrift Philosophia

Reformata, waar hij als hoofdredacteur voor moest zorgen. Door

1!

384

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 390

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's