GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 295

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 295

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

trice van het Hospitium van de VU, dat gevestigd was in no. 162. Zij

woonde in het benedenhuis en de meeste studenten hadden hun kamers

in het achterhuis in de tuin.

In Amerika had Kuyper al aan de pers verteld, dat hij de president

van de Verenigde Staten bezocht had met het oog op zijn werk als staats-

man. Hij toonde vervolgens zijn politieke belangstelling door het schrij-

ven van twee franse verhandelingen. In 1899 was hij voorzitter van de

internationale 'conférence de la Paix et les massacres Arméniens.' Be-

halve het verslag van die conferentie schreef hij in de Revue des Deux

Mondes een artikel, dat ook zelfstandig verscheen met de titel: La crise

Sud-Africaine.

Deze brochure werd behalve in het Frans ook in het Engels, Duits,

Nederlands en Zweeds gepubliceerd, en te Londen door het 'stop the

war committee' in tientallen drukken verspreid. Hij werd daarbij als de

'Statesman' geïntroduceerd en toen had de amerikaanse pers hem de

naam van 'The Dutch Gladstone' gegeven.

Kuyper had zijn brochure over Zuid-Afrika op 15 januari 1900 geda-

teerd.

Vijf dagen later begon hij zijn colleges exegese over de Brief van Pau-

lus aan de Romeinen. Dat waren de eerste colleges exegese, want hij gaf

in de theologische faculteit alleen maar dogmatiek en homiletiek, of

preekcolleges. Hij werkte dus geheel overeenkomstig zijn programma

van 1886; hij wilde toen eerst zijn Encyclopaedic en daarna zijn Dogma-

tiek uitgeven en zijn arbeid beëindigen 'met de uitlegging van een boek

uit het Woord'. De dogmatiek was inmiddels vervangen door de langdu-

rige serie artikelen in De Heraut over de gemene gratie. Toen deze serie

gereedkwam, begonnen de colleges over de brief aan de Romeinen.

De kern van zijn exegese betrof de verhouding tussen kerk en staat.

Volgens Kuyper was die verhouding vooral te vinden in de relatie tussen

de particuliere en de algemene genade. De strekking van de brief legde

hij dogmatisch vast:

'Paulus heeft hier de twee stroomingen van den particuliere en gemee-

ne genade in het begrip Just it ia samen willen vatten.'

Om dat aan te geven gebruikte Kuyper dezelfde constructie als die in

zijn rede over Tweeërlei Vaderland. Toen werd tussen de boze wereld

en het hemelse vaderland, het aardse, het nationale vaderland ingescho-

ven. Naast het centrum der particuliere genade in Sion of Jerusalem

plaatste hij nu twee andere centra: Rome als het centrum van de algeme-

ne genade en Babyion als het centrum van de verderfelijke wereldmacht.

Als men Kuyper ziet als de theoloog van de antithese in de lijn van

de twee steden van Augustinus, valt deze leer van drie steden op: de Stad

289

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 374 Pagina's

Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 295

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 374 Pagina's