Van weledelgeboren tot aktivistens. Dertig jaar V.S.G.V.U. Merlijn 1957-1987. - pagina 122
Dertig jaar V.S.G.V.U. Merlijn 1957-1987
Enige tijd geleden besloot Uerlijn tot de Instelling von een commissie die zich
besig soest houden «et het onderwlJsprocranma in de tweefasenstructuur.
Dexe cowalssle keek begrijpelijkerwijs vooral naar het ondcrbouwprog raMta
OMdat dit, door de coMialss ie leden» in t * n (geheel ge vol gd Is .
Terugkijkend op het onderbouwprograama dnt de eerste en tweede lichting n.s.studenten
gevolgd hebben en «et het oog op het huidige onderbouwprog romma kont de coanisaie
tot de slotsoa dat er nog het een en ander bijgeschaafd knn worden.
Hieronder volg en een drietal voorstellen die Uerlljn graag besproken sag In de
aubfaculteltsraad.
Voorstel 1 : Het leren Maken van een werkstuk zou een neer gefaseerd karakter
oeten krijgen. ViJ stellen dan ook voor on blJ de werkstukken die
In het eerste seaester g emaakt Boeten worden vooral aandacht te
besteden aan de x.g. "technische vaardig heden", d.w.z. aandacht voor
de opbouw van een werkstuk, het notenapparoat, het taalg ebruik, etc.
Deze werkstukken souden c^baseerd Boeten zijn op elkaar aanvullende
literatuur.
In het tweede aeaester zou er aeer aandacht voor de Inhoudelijke
aspecten Boeten koaen en de literatuur voor de werkstukken
zou van verachlllende kanten aoeten konen, zodat er teg enstrijdig e
Bcnlngen aan de orde hoaen.
Het derde seaester van de onderbouw zou hierop aoeten voortborduren.
lo de werkstukken zouden verschillende opvatting en naar voren aoeten
koaen en in de werkcolleges zou aet een roulerend voorzltter-en
notullstenschap gewerkt aoeten worden.
Voorstel 3 : Van het begin af aan zou de student vertrouwd aoeten worden renaakt
aet het gebruik van bronnen. In de werkcolleges zou aandacht besteed
aoeten worden aan de verschillende soorten bronnen die aen in het
vakgebied teg en kan koaen
Het kan biervoor nodig zijn het aantal inleidende werkcolleges te verhogen.
Als dat nodig Is kan deze tijd g ewonnen worden door het aantal
pagina's te lezen literatuur voor het werkstuk te veralnderen.
Niet alleen aoet er college gegeven worden over de diverse soorten
bronnen, ook zou de student al In de werkstukken in het eerste
seaea ter een eenvoudige bron aoeten verwerken. In de volgende aeneaters
sou dat ook aoeten g ebeuren onder het aotto:"steeda leta aoellljker".
Voors tel 3 : Een vast onderdeel van het werkcol lege zou het referaat aoeten worden.
Bij leder te bespreken werkstuk zou de auteur ervan een toelichting
aoeten geven. Dit referaat zou ook blJ de beoordeling betrokken aoeten
worden.
Voorstellen van f*--» Twee-Faser 'ritiekgroep, voorjaar 1985
"Jobien vindt t
da er bet er con
t ac
t t de S,R,V.U,
me t
moe worden on
derhouden, nu deze weer redeli ik draait , Jobien wil daar overi
gens zelf wel voor zorgen en dat vindt de P,V, een goed idee*'
(notulen P.V., 29 oktober 1985)
Twee weken later: "Jobien maakt een opmerking over het feit t
da
zij alleen de ad hoc akt ivit eit en van de S,R.V,U, aan het t uur
bes
zal doorgeven en niet alle ak
t ivi
t ei
t en t dat
omda door iemand
van het t uur
bes t
moe gebeuren," n n
( otule P.V,, 12 november 1985)
120
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 132 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 132 Pagina's