Vinden en zoeken: het bijzondere van de Vrije Universiteit - pagina 104
Het bijzondere van de Vrije Universiteit
92 W. DE HAAS
gemeenschap van een specifieke identiteit die men h u n narratieve
identiteit kan noemen."''
De persoonlijkheid bezit bij hem dan ook niet een ontologische status.
Dat spreekt hij zelf meermalen uit. Zo staat in Soi-même comme un autre te
lezen: "Onze constant verdedigde stelling zal zijn, dat de identiteit in de
betekenis van ipse geen enkele bewering impliceert betreffende een niet
veranderende persoonlijkheidskern.^
Macintyre krijgt van hem te horen: "Niets in het reële leven heeft de
waarde van een narratief begin; de herinnering verliest zich in de mist
van de vroege kindertijd; mijn geboorte en, om een nog krachtiger
reden, de daad waardoor ik werd verwekt, behoren meer tot de geschie-
denis van anderen, met name tot die van mijn ouders, dan tot de mijne.
Voor wat mijn dood betreft, hij zal slechts volledig worden verteld in het
verhaal van degenen die mij zullen overleven; ik ben altijd op weg naar
mijn dood, hetgeen uitsluit dat ik hem als narratief einde neem".^
Daaraan voegt Ricoeur dan ondermeer nog het argument toe, dat er
altijd meer dan één levensverhaal valt te vertellen, aangezien een mens
op grond van verschillende intriges onderscheiden levensverhalen kan
componeren over de gebeurtenissen die hem of haar in het leven zijn
overkomen.
Pedagogisch pluralisme
Tegen deze achtergrond krijgt het recentelijk verschenen artikel Heeft
ieder mens slechts één opvoeding?, van de pedagoog Oelkers reliëf (Oelkers
1993, 203-221). Naar zijn oordeel bestaat, zoals gezegd, 'de' opvoeding
niet; er is altijd sprake van vele 'opvoedingen'.
Hij verwijt de traditionele pedagogiek dat zij de vele, onderscheiden,
en soms zelfs tegengestelde invloeden die op de opvoedeling uitgaan,
totaliserend, tot 'de' opvoeding heeft verklaard. Het gangbare concept
'opvoeding' steunt naar zijn oordeel ten onrechte op de vooronderstelling
dat het handelen van de opvoeder jegens zijn opvoedeling een eenheid
vormt; ondeelbaar is; zich lineair voltrekt, en doelgericht verloopt (204-
207). Oelkers vindt de metafoor 'de weg der opvoeding' derhalve een
mystificatie van de werkelijkheid.
De traditionele pedagogiek, aldus Oelkers, heeft door het postulaat van
de eenheid van de persoonlijkheid "tenminste drie zaken bijvoorbaat
uitgesloten: discontinuïteit, meervoudige relaties en het uitblijven van
effecten van de opvoeding" (207).
Het denken van Oelkers kent natuurlijk een wijsgerige vooronder-
stelling die hij, merkwaardigerwijs, pas in de laatste pericoop van zijn
artikel uitspreekt. Zijn ontkenning van eenheid, ondeelbaarheid, lineari-
teit en doelgerichtheid van opvoeding blijkt gebaseerd op de ontkenning
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 196 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 196 Pagina's