Medische psychologie - pagina 282
10 jaar samenwerken in het VU-ziekenhuis. Jubileumboek ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de afdeling/vakgroep medische psychologie.
280 Batelaan
Onderwijs- kwaliteitsproject
Voor het tot stand brengen van een verbeterde opzet van het ondenwijs in
communicatievaardigheden zijn enkele deelonderzoeken uitgevoerd om een beeld te
krijgen van de training in communicatievaardigheden aan studenten en co-assistenten
van alle medische faculteiten en in het bijzonder die van de Vrije Universiteit
Allereerst is het ondenwijs in communicatievaardigheden van de eigen faculteit
geinventanseerd Nagegaan is aan welke communicatievaardigheden in welke
curnculumjaren aandacht wordt geschonken, van welke leermiddelen daarbij gebruik
wordt gemaakt en welke leerdoelen daarbij worden nagestreefd Hieruit bleek dat
(anno 1995) in het eerste studiejaar op praktisch niveau geen aandacht werd
geschonken aan communicatievaardigheden Dit onderwijs zou echter een goede
voorbereiding kunnen zijn op de verpleeghulpstage aan het einde van dat studiejaar
en het klinisch lijnonderwijs (KLO) Onderwijs in communicatievaardigheden biedt
namelijk goede mogelijkheden voor exploratie van de eigen inbreng in het patientcon-
tact, bejegeningsaspecten en eigen normen, waarden en emoties
Ook bleek dat er door de jaren heen aan het onderwijs in communicatievaardigheden
geen duidelijk en eenduidig ontwerp ten grondslag lag Verschillende vakgroepen
waren, los van elkaar, bij het communicatievaardighedenonderwijs betrokken, terwijl
ze onvoldoende van eikaars onderwijs op de hoogte te waren Zo werd een verschil-
lende terminologie gebruikt en verschilden ook de opbouw van arts-
patientgesprekken Een derde belangrijke conclusie die uit de inventansatie naar
voren kwam is dat het onderwijs in communicatievaardigheden wellicht meer effect
zou sorteren indien er tevens een betere aansluiting zou zijn met college-en
werkgroeponderwijs over communicatievaardigheden en de arts-patientrelatie
Ook IS het onderwijs in communicatievaardigheden aan de zusterfaculteiten in Neder-
land geinventanseerd Deze inventarisatie omvatte het praktische onderwijs in
communicatievaardigheden van studiejaar 1 tot en met 6 Het onderwijs is van
dagdeel tot dagdeel nauwkeung beschreven Tevens is gepoogd een beeld te krijgen
van recente ontwikkelingen en nieuwe ideeën Er is literatuuronderzoek gedaan, een
werkbezoek werden gebracht aan de Rijksuniversiteit Maastncht en er heeft contact
plaatsgevonden met collega's van alle zusterfaculteiten
Wat de inhoud van de practica betreft zijn er grote overeenkomsten tussen de
verschillende faculteiten Op de Vrije Universiteit wordt in vergelijking met de
zusterfaculteiten relatief veel onden/vijs gegeven in communicatievaardigheden met
daarbij ook aandacht voor bijzondere onderwerpen en patiëntengroepen Een
vroegere integratie van medische kennis en ondenwijs in communicatievaardigheden
wordt alom bepleit, maar wordt nog slechts in beperkte mate toegepast In Maastricht
en Groningen wordt het (communicatie)vaardighedenonderwijs al vroeg in de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's