GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Is studeren ook al een last? - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is studeren ook al een last? - pagina 40

Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

hun onderwijs, maar uiteindelijk wordt ze daar niet zoveel wijzer van.

In de commissie vormt zich in een stuurgroep, die de vergaderingen

voorbereidt en een belangrijk deel van het werk opzet. Deze groep

bestaat, naast de voorzitter, uit de onderwijscoördinator De Wit, de

huisarts Sigling en de student Dopper. Zodra de CVH het hierboven

geschetste propedeusevoorstel presenteert, komt de vraag van de vak-

groepen en de raad naar het doctoraalprogramma. Hoe kan je nu de

inbreng van een vakgroep in de propedeuse vaststellen als je niet weet

wat de bijdrage in het latere deel van het programma zal zijn? Daarom

wordt in 1978 in een volgende nota, "het vlekkenplan" de opbouw van

de volgende jaren tot en met het eerste semester van het vijfde jaar

gepresenteerd.

Het vlekkenplan geeft aan dat het onderwijs geordend zal worden in

blokken, hoe die blokken zullen heten, hoeveel studietijd zij zullen

nemen, wat er ongeveer in zal zitten en welke vakgroepen aan ieder

blok zullen deelnemen.

Op een dag geef ik de stuurgroep als huiswerk om ieder een lijstje te

maken van de noodzakelijke blokken. Als we bij elkaar komen, blij-

ken die lijstjes veel op elkaar te lijken en na een middag discussie

bereiken we een plan, dat bij presentatie in de CVH niet geamen-

deerd wordt en dat later ook de raad passeert. De blokken en de

lengte ervan zijn door vier mensen op een middag bepaald en daar-

na voor zeer veel jaren bijna ongewijzigd gehandhaafd.

Het maken van onderwijsblokken heeft een onderwijskundig uitgangs-

punt, het kan integratie en afstemming tussen vakken vergemakkelij-

ken, studenten zijn steeds geconcentreerd op één thema en de tenta-

mens worden gespreid. Maar even belangrijk is voor ons op dat

moment het strategisch doel. Het wordt ons duidelijk dat wij nooit de

inhoud van het onderwijs van de vakgroepen zo kunnen reduceren dat

het binnen de steeds duidelijker als gegeven functionerende zes jaren

zal passen. Door de vakgroepen opdracht te geven zich in de blokken

in te passen zullen ze uiteindelijk in onderlinge discussie de gewenste

reductie vanzelf bereiken. De commissie wordt dan niet de boeman die

onderwijs afneemt, maar de scheidsrechter in de strijd tussen de vak-

groepen. Naast de blokken is er ook enig lineair onderwijs, meestal

van onderdelen die minder makkelijk integreren.

Er verschijnen een aantal nieuwe elementen in het onderwijs, algemene

38

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's

Is studeren ook al een last? - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's