Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 151
De Vrije Universiteit 1880-2005
het centrale thema van de bundel het Woord Gods. We moeten niet uitgaan van de be-
hoeften van het leven in het algemeen, of van het studentenleven in het bijzonder,
schreef hij zijn mederedacteuren94, 'maar van het recht, dat God op ons heeft'. Dat recht
wordt in deze wereld niet erkend, en daarom zullen de stukken een confronterend karak-
ter dragen. 'Wij moeten bedoelen het geweten onrustig te maken.' Zijn eigen bijdrage
gaat over verlossing, verlossing uit onze ellende. Maar die ellende kennen wij zelf niet
eens. Onze ellende brengt met zich mee dat wij alle dingen van onszelf uit bekijken. De
bijbel zegt ons dan dat een totale ommekeer nodig is om de dingen weer te bezien van
God uit. De vraag is niet of ik met mijn leven goed uitkom, en of ik rust en bevrediging
vind. 'De zaak is dat God niets meer aan mij heeft, dat God geen welgevallen meer aan
mij kan hebben.'^5 Dat moet altijd voorop staan: onze egocentrische levenshouding
overwinnen, ons zelfbeklag vervangen door een aanklacht tegen onszelf
Die geest is in verschillende opstellen te herkennen, in de aandrang ernst te maken
met de christelijke roeping. G. Brillenburg Wurth pleit voor een ascetische levenshou-
ding. We moeten bereid zijn te offeren, niet door de wereld te ontvluchten, maar wel
door op onze hoede te zijn voor een goedkope wereldwijding, waarbij het gewoon om
onze eigen persoon gaat.^^ De medicus C.J. Honig benadrukt de onverbrekelijke band
tussen huwelijk en seksualiteit: nooit het tweede zonder het eerste. 'Het monogame,
voor het leven durende huwelijk is een gedachte Gods, door God Zelf in het menschen-
leven ingedragen.'97 Waar het huwelijk kwijnt, wordt een volk met de ondergang be-
dreigd. Dat leert de geschiedenis telkens weer. Diezelfde grondhouding - steeds uitgaan
van het Woord, en nooit van de mens - is te vinden in de bijdragen die meer in het bij-
zonder de wetenschap betreffen. J.H. Bavinck houdt de lezers voor, dat de wereld niet
zinloos is, maar zwaar van gedachte. In de geschiedenis voltrekt zich het plan Gods.'^
Wetenschap is dan, ook al zegt Bavinck het niet uitdrukkelijk, het naspeuren van de ge-
dachten Gods, wat we zopas ook bij Honig vonden. Studeren is niet een bezigheid waar-
bij wijzelfde opdrachtgever zijn, waarschuwt Berkouwer. Het is een ons door God op-
gelegde verantwoordelijkheid. Aan de harmonie tussen geloof en wetenschap hoeven wij
dan ook niet te wanhopen. Het is ook te weinig, als we zeggen te studeren onder invloed
van ons geloof Geloof is zo centraal, dat het nooit gereduceerd kan worden tot een
onderdeel van onze existentie.^^
Het boek heeft ontegenzeggelijk eenheid van conceptie, zoals De Graaf wilde. Ook
zijn hier enkele mensen aan het woord die zich binnen de universiteit vanachter de kathe-
der lieten horen, en een dominee die bij studenten zeer in trek was. Het hier gepredikte
ideaal kunnen we dus niet alle representativiteit ontzeggen. Maar in de redactie waren
wel nog andere auteurs genoemd, die niet hebben bijgedragen: Buskes, Brussaard, W.J.
Aalders en W.A.P. Smit, en er zijn hun eigen bijdragen, vooral die van De Gaay Fort-
man, waarin aandacht gevraagd wordt voor andere thema's, bijvoorbeeld voor sociale
vraagstukken.'
Laten we vooral ook de dorpsjongens niet vergeten, uit hetzelfde hout gesneden als
CHRISTELIJKE WETENSCHAP 19261955 147
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's