GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 41

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

per was zich, aldus VU-historicus Ab Flipse, zeer bewust van de gevol-

gen van de modernisering voor de abnormalen.

De rollen, en doordringt u hiervan wel, zijn thans omgekeerd.

Nog niet zo lang geleden golden de hoofdstellingen van het ab-

normalisme voor alle wetenschappen aan vrijwel alle universi-

teiten, en de enkele normalisten die toen reeds principieel hier-

tegenover stonden, hadden het hard te verduren om een plek te

vinden voor het hol van hun voet. [... ] Maar thans zijn zij mees-

ter van het terrein, beschikken over alle invloed, bezetten ne-

gentig procent van alle katheders, en zo heeft de abnormalist,

die uit het officiƫle huis verdrongen is, thans zijnerzijds de plek

te zoeken, waar hij het hoofd neerlegt.^

Normalisten beschouwen de kosmos als normaal, bouwen hun we-

reldbeschouwing louter op uit empirische gegevens en wetmatigheden,

reduceren alles tot eenzelfde grondverldaring. Ze verklaren alles vanuit

'de logische consequenties van oorzaak en gevolg'. De abnormalisten

daarentegen zien de kosmos als schepping en de mens als beelddrager

van God. Zij erkennen het bederf door de zonde, maar ook het herstel

door het wonder van Gods bemoeienis met deze wereld. Abnormale,

christelijke, wetenschap heeft een ander uitgangspunt en zou daarom

ook tot andere conclusies moeten leiden dan naturalistische weten-

schap.^ Kuyper wil hiermee de bewering in reformatorische kring ont-

krachten dat er een tegenstelling is tussen orthodox geloof en weten-

schap. Kuyper wil in de Schrift en in de geschiedenis van het calvinisme

beginselen opsporen die behulpzaam zijn bij het verwerven van kennis

en inzicht voor ieder wetenschappelijk gebied.' VU-socioloog Hans

van der Zouwen schrijft in 1970 dat de opvolgers van Kuyper grote

moeite hadden om de gereformeerde beginselen goed te formuleren.

Als men al tot een formulering kwam, bleek achteraf maar al te vaak

'dat men aan een tijdelijk standpunt ten onrechte eeuwigheidswaarde

heeft toegekend'.* Van der Zouwen vindt de voorgestane methode van

beginselen opsporen en uitwerken bij ervaringswetenschappen als na-

tuurkunde en scheikunde ook niet erg behulpzaam. Jeroen Koch, bio-

graaf van Kuyper, gaat in zijn kritiek een stap verder: Kuyper stond

geen kritisch onderzoek toe naar de uitgangspunten van het eigen ge-

loof en de bijbel. Het beoefenen van wetenschap zou moeten worden

gebaseerd op zijn gereformeerde beginselen.^

Kuyper wil met de Vrije Universiteit, de hoeksteen voor christelijke

39

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's