GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 203

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 203

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

in de AGP. Ook de rol van de staatssecretaris zou bescheiden moeten

zijn; hij zou geen voorzitter moeten worden van het POO en de direc-

teur-generaal Hoger Onderwijs geen voorzitter van de AGP. Staatsse-

cretaris Klein honoreert deze wensen niet. Wel haast ook deze staats-

secretaris zich te zeggen dat het arrangement voor de nationale

planning zich heel goed verdraagt met de WUB. 'Alle geledingen van

het hoger onderwijs moeten nog wennen aan de gedemocratiseerde

structuur. Men moet zich eens voorstellen hoe de diverse vormen van

bevoegd gezag op dit ogenblik een snelle invoering van een planning

per discipline zouden moeten verwerken.'^^ In 't Veld kan zich vinden

in de aanpak van De Brauws opvolger, staatssecretaris Klein. 'Dat was

veel meer een procesdenker. Die heeft goed werk gedaan, onder meer

door af te rekenen met de illusie dat het budget voor het hoger onder-

wijs onbekommerd zou kunnen uitdijen. Klein geloofde niet zo in in-

stituten. Maar ook hij is er niet in geslaagd de universiteit echt open te

breken.'^" De nieuwe colleges van bestuur gaan het nieuwe nationale

planningsysteem benutten om hun positie binnen de eigen instellin-

gen te versterken, in een formulering van in 't Veld gericht op het 'in-

tegreren van besluiten van verschillende en ongelijksoortige bevoegde

organen'. Het planningssysteem geeft universiteitsbesturen, aldus

Brinkman: 'Eindelijk een instrument in handen om intern selectiviteit

in gebruik van onderzoekmiddelen af te dwingen.'^' Ze benutten de

bevoegdheden die de WUB aan besturen geeft om voor het eerst in de

Nederlandse academische geschiedenis per universiteit onderzoeks-

en onderwijsbeleid vorm te geven. Ze krijgen grip op de leerstoelen

binnen hun eigen instellingen. Daarmee zetten ze ook een ferme stap

richting verdere uitkleding van de Academische Raad, ook wel een

'papercliporganisatie' genoemd. In kringen van de Academische Raad

wordt de komst van POO en AGP niet voor niets gezien 'als een soort

vijfde colonne, een soort Paard van Troje'.

Want dat planningsoverleg was de nieuw opkomende klasse.

(...) Daar kwam dat jeugdig volk van die nieuwe structuur dat

uitsluitend ging over geld verdelen. Dat was ook de link met het

departement. Die was in die jaren zo sterk dat in feite het voor-

stel voor het verdelen van het geld van de universiteiten kwam

en de minister voerde het uit.*^

Tot de nieuwe bestuurlijke elite behoren mannen als Harry Brinkman,

Jankarel Gevels (Leiden), Hans Rosenberg (Utrecht), Wüly van Lies-

201

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 203

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's