GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 50

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 50

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

kennis van zaken oordelen velden over natuurwetenschappelijke

kwesties. Succesvolle (christelijke) natuurwetenschappers treden vol-

gens Hooykaas de werkelijkheid bescheiden tegemoet en accepteren

empirische feiten.^^

Ook de geschiedenis van de medische faculteit laat een forse worste-

ling tussen geloof en wetenschap zien. Medisch historicus Leo van Ber-

gen, biograaf van de medische faculteit, heeft deze worsteling scherp

samengevat in de titel van zijn omvangrijke studie, namelijk: Van gene-

zen in geloof tot geloof in genezen, een langdurig proces van bijzonder naar

normaal^^ Hij doet verslag van studenten die worden opgeleid als

christen-arts. Zij moeten een tegenwicht bieden aan de materialistische

artsen die aan de openbare universiteiten worden opgeleid. Het is ook

een verhaal over de geringe belangstelling voor een wetenschappelijke

aanpak, de angst voor empirie, het gevoelde ongemak met ethische

kwesties en de rigiditeit in denken, aldus recensent Antoon Janssen."**

'In de hand van de arts werd lange tijd de hand van God gezien', aldus

historicus Peter Jan Knegtmans in zijn recensie.''^

Een ander voorbeeld uit de pre-zestiger jaren dat illustratiefis voor

de worsteling die de VU met empirische wetenschapsbeoefening heeft

doorgemaakt is professor Jan Waterink (1890-1966). Een gematigd

vooruitstrevend neo-calvinistische voorman. Hij bepleit modern on-

derzoek en is uitdrukkelijk voorstander van seksuele opvoeding. Zijn

theoretisch werk wordt ernstig bekritiseerd, in eigen reformatorische

kring door bijvoorbeeld Dooyeweerd, maar ook door anderen, zoals

door hoogleraar Pedagogiek M.J. Langeveld. Waterink richt een eigen

VU-laboratorium voor pedagogiek en psychologie op: het Pedolo-

gisch Instituut. Daarmee lukt het hem een onderzoekspraktijk binnen

de VU te starten. De neo-calvinistische uitgangspunten die Waterink

hanteert, vormen voor hem geen beletsel om aan de slag te gaan met

onder meer klinische psychologie, testpsychologie en orthopedago-

giek.''^ Hij legt hiermee een belangrijk fundament voor een bloeiende

psychologische onderzoekspraktijk die de hoogleraren Fokkema,

Boekestein en Drenth in de jaren zestig weten te vestigen.

Een laatste voorbeeld van de worsteling tussen wetenschap en geloof

betreft de faculteit der Economische en Sociale Wetenschappen, die in

1948 is opgericht. Founding fathers als Jelle Zijlstra en Folkert De Roos

schudden elke levensbeschouwelijke bemoeienis, bijvoorbeeld inge-

geven door president-curator Donner, direct van zich af Ze houden,

aldus VU-hoogleraar HansVisser in Hoedje voor profeten, dat zijn ge-

48

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 50

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's