GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 489

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 489

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

J Wijsgerige vorming 485

ZIJ ook met docenten die wijsgerige vorming gaven In haar 'Interimrapport' schreef

deze stuurgroep dat alle docenten wijsgerige vorming aandacht gaven aan vooronder-

onderstellingen van wetenschap, het contextgebonden karakter van wetenschap, de

rol van levens- en wereldbeschouwingen, en het respect voor feiten en het zoeken

naar waarheid Anderzijds werd gesignaleerd dat de wijsgerige vorming in verschei-

dene faculteiten los stond van het facultaire onderwijs "" Deze constatering trof de

Stuurgroep Wijsgerige Vorming pijnlijk - haar Nota Wijsgerige Vorming draaide im-

mers om de integratie van de wijsgerige vorming in het facultaire onderwijs'

De Stuurgroep Wijsgerige Vorming stelde zich echter met defensief, maar commu-

nicatief op ZIJ organiseerde een bespreking over die kritische constatering met alle

docenten wijsgerige vorming en concludeerde vervolgens dat nog veel weik verzet

moest worden om de kritiek te ondervangen Nog meer inzet was nodig om de wijs-

gerige vorming te integreren in het onderwijs van de faculteiten

Een adequate organisatie van de wijsgerige vorming bleek niet eenvoudig, omdat de

faculteiten steeds meer maatwerk vroegen zowel de inhoud als de onderwijsvorm

van de wijsgerige vorming moest afgestemd zijn op het onderwijsmodel en de on-

derwijsdoelen van de desbetreffende opleiding O m d a t de onderwijsmodellen en

-doelen van de opleidingen sterk van elkaar verschilden, werd van de docenten wijs-

gerige vorming veel vaardigheid en flexibiliteit gevraagd in het vinden van de meest

geschikte onderwijsvorm. Met name de vraag naar onderwijs in werkgroepen in

plaats van hoorcolleges vergde van de Faculteit der Wijsbegeerte dat zij meer moest

investeren in de wijsgerige vorming. D e faculteit stuitte echter op de grenzen van

haar personele mogelijkheden, omdat het d o o r haar docenten gegeven onderwijs in

andere faculteiten onvoldoende werd verrekend.

Al bestond er een universitaire matrix voor het verrekenen van onderlinge dienstver-

lening tussen de faculteiten, het was regelmatig voorgekomen dat tussen het bestuur

van de Faculteit der Wijsbegeerte en andere faculteitsbesturen verschdlen van me

mng over deze verrekening bestonden Het faculteitsbestuur van Wijsbegeerte moest

dan onderhandelen met andere faculteitsbesturen over de verrekening van het gele-

verde onderwijs - soms onverkwikkelijke gesprekken die de doorgaans goede ver-

houdingen tussen Wijsbegeerte en andere faculteiten vertroebelden De Faculteit der

Wijsbegeerte wilde af van de matrix voor onderlinge dienstverlening, niet alleen om-

dat ZIJ het onderhandelen met andere faculteiten beu was, maar ook omdat zij meer

personeelsformatie aan de wijsgerige vorming besteedde dan de 5,3 fte die zij volgens

de matrix in 1999 terugkreeg In dat jaar stelde het faculteitsbestuur aan het coUege

van bestuur voor om de verrekening van de wijsgerige vorming uit de matrix voor de

onderlinge dienstverlening te halen en voor een periode van drie a vijf jaar te vervan-

gen door een lumpsum van 7,3 fte uit de universitaire middelen *•'

Het college van bestuur had wel oren naar een lumpsumfinanciering en deelde in

het bestuurlijk overleg van juni 2000 het volgende besluit mee de faculteit kreeg met

ingang van 2001 voor de wijsgerige vorming een lumpsumfinanciering van 5,75 fte ""

De omvang van deze financiering zou periodiek worden herijkt

45 Stuurgroep 'Waarden en normen in het vu onderwijs, Interimrappoit (9 januari 1995), in archief FdW,

doos 156

46 Zie 'Formatieplan ten behoeve van de Wijsgerige Vorming' (11 oktober 1999) van facuheitsbestuur aan col

lege van bestuur, in archief FdW, doos 101

47 Afspriak bestuurlijk overleg van faculteitsbestuur en college (6 juni 2000), in archief FdW, doos 121

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 489

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's