GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 7

Rede ter gelegenheid van de 84e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

je geliefde lezen is? Nee, vriend, ik zit hier te ploeteren om met behulp van een woordenboek een vertaling voor elkaar te krijgen; soms barst ik bijna van ongeduld, het bloed stijgt me dan naar het hoofd, zodat ik dat woordenboek maar het liefst op de grond zou smijten — en dat noem jij lezen; je houdt me voor de gek! Nee, ik ben God zij dank gauw met de vertaling klaar, en dan, ja, dan ga ik de brief van mijn geUefde zitten lezen; dat is heel wat anders . . . Hij beschouwt heel die geleerde voorarbeid als een noodzakelijk kwaad. . ." **. Tot zover Kierkegaard in een preek, waarin hij wilde komen tot de uitspraak: „Gods woord is gegeven om er naar te handelen, niet om je te oefenen in het verklaren van moeilijke teksten" ^. Lijnrecht tegenover zijn visie lijkt die van G. Bornkamm te staan. „ . . . echte Theologie weiss, dass es für sie keinen anderen Zugang zu Gott und seiner Offenbarung gibt als diesen Weg wissenschaftlichen Erkennens, den alle Wissenschaft gehen muss, fragend und prüfend nach Massgabe vemünftiger Erkenntnis" *. Bornkamm bezigde deze woorden toen hij over het beroep van de theoloog sprak in een serie over Frömmigkeit in einer weltlichen Welt. Er zit blijkbaar altijd iets situatiefs in het antwoord op de vraag of wetenschappelijke bijbelstudie zich op het evangehe kan en mag richten. Ik ben G. C. Berkouwer dankbaar dat hij een algemene lijn trok, die dit antwoord moet volgen. Hij vermeldt „de klacht dat het verstaan der Schrift door de wetenschappelijke bijbelstudie zo gecompüceerd wordt" — de klagenden reppen dan van zaken als „het litteraire genre, de gekerugmatiseerde geschiedenis, het doel der openbaring" — maar wie uit dit aspect conclusies wil trekken tegen de exegese en voor het zich onderwerpen aan het leergezag der kerk, zo zegt hij, „stelt zich een andere Schrift (als ideaal) voor ogen dan de Schrift, die ons in werkelijkheid gegeven is en die naar Bavincks woord ,aan het het lot van alle schrift zich heeft onderworpen' " ''. Impliciet is hier de goede weg gewezen. Waarheen hij leidt, moge blijken bij de behandehng van ons onderwerp: De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek. 4 S. Kierkegaard, Seren Kierkegaards Papirer, udg. af P. A. Heiberg og V. Kuhr. Kopenhagen, Gyldendal 1909—48, XII, 315 v.v., naar de vertaling van H. A. van Munster, Soren Aabye Kierkegaard. Tielt, Lannoo 1963, 141—144. ^ Van Munster, a.w., 144. * G. Bornkamm, „Der Theologe" in H. J. Schultz e.a., Frömmigkeit in einer weltlichen Welt. Stuttgart, Kreuz-Verlag 1959, 296—301; 299. ' G. C. Berkouwer, Vatikaans concilie en nieuwe theologie. Kampen, Kok 1964, 174; met verwijzing naar H. Bavinck, Gereformeerde Dogmatiek, Kampen, Kok 41928, I, 405. Vgl. ook I. J. Thierry, „Het woord in mensenhanden". Sola Fide 17(1964) no. 5, 17—23.

5

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1964

Rectorale redes | 28 Pagina's

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1964

Rectorale redes | 28 Pagina's