GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Gij weet, dat na twee dagen het Pascha is, en de Zoon des menschen zal overgeleverd worden om gekruisigd te worden". Matth. 26:2.

Op iiet Feest.

De hoogste Profeet en Leeraar heeft hier het woord en getuigt van Zijn uitgang, dien Hij zal hebben te volbrengen te Jeruzalem.

Van dat gezichtspunt moeten we de woorden zien, die de Heere hier heeft gesproken.

Het is profetie.

We bevinden ons ergens in de bimrt van de Heilige Stad, misschien wel in een woning van het stedeke Bethanië, mogelijk ook op den weg van Jeruzalem daarheen. Doch we willen ons niet al te zeer bezighouden met de vraag naar de plaats waar, die toch niet bevredigend kan worden be^ antwoord, en die hier ook van ondergeschikt belang is.

Want niet om de plaats gaat het, maar om den t ij d.

Het is twee dagen voor het vieren van een der groote Feesten in het Joodsche land: het jaarlijks wederkeerende Feest van Pascha zal binnenkort weer worden gehouden, en daarvan gaat de Heere nu profeteeren.

Zijn woorden bevatten profetie.

Heel formeel genomen kan men het ook anders opvatten.

We kunnen alles, wat in dit vers volgt na het: „Gij weet", daarvan laten afhangen. De zin zou dan zijn, dat ze weten, dat het met twee dagen Pascha is, en óók welen, wat er op dat Paschai met dpn Heere zat plaats hebben.

We geven de voorkeur aan een andere opvatting, waarbij hel „weten" alleen betrekking heeft op de viering van het Feest, en het volgende een profe- Üsche voorzegging is, waarin de Heere zijn discipelen aankondigt, wat er op' dit Pascha zal gebeuren: Het zal dit jaar een bijzonder karakter dragen.

Na twee dagen wordt de Zoon des mensChen overgeleverd en gekruist.

Dat is één van de dingen, die de Heere te voorzeggen heeft, en zoo bereidt Hij de discipelen voor op wat zal komen.

Die hebben dat no o dig.

Sinds het o ogenblik, dat de verheerlijking op den berg plaats vond, heeft de Heere ook telkens weer tot hen gesproken over Zijn uitgang te Jeruzalem, maar voor hel meerendeel zijn die woorden langs hen heen gegleden.

Die waren wel hun ooren ingegaan, maan begrepen hadden zij ze niet, omdat ze feitelijk niet konden gelooven, dat er zooiets met den Heere kon gebeuren. Hij zou het wel te donker inzien.

Zoo kwam de tijd wel nader, maar de discipelen waren innerlijk nog zoo goed als onvoorbereid. En daarom mede profeteert Christus er nog eens van, opdat ze door die gebeurtenissen niet al te zeer, worden overvallen.

Dat is niet alles.

Ook niet het voornaamste.

Want wanneer de Heere dat voorzegt, dan noemt Hij er ook uitdrukkelijk den dag bij, èn wat er op dien dag in Jeruzalem aan de hand is: Gij weet, dat na twee dagen het Pascha is.

Dat noemt Hij er bij.

Niet zooveel. Niet anders, dan den dag, en dat die dag de dag is van het Pascha.

Maar dat is ook juist het punt, waarom het hier gaat, en daardoor wordt door den Heere aan Zijn overlevering en kruisiging een bepaalde kleur gegeven. Wiant daarmee gaat Hij die zetten in het raam van het Feest, dat op dien dag in Israël wordt gevierd. Daarmee staat Zijn lijden en ster^ ven in verband.

Wat was dat Pascha dan, en wat was het aanknoopingspunt er van met des Heeren lijden en dood?

Och, dat Feest zelf is wel bekend.

Israël zal het stralcs vjeren, als alle jaren is geschied; als eeuwen lang gebeurde, zij. hot ook met een kleine wijziging in het ritueel; de hoofdzaak is toch onveranderd: Ze gaan straks een lam slachten, dat naar het voorschrift bereiden, en zoo gedenken aan de roemrijke bevrijding uit de macht van den Aegyptischen tiran, die hen in knechtschap ten onder gebracht onderdrukte en deed dienen met ondragelijke lasten; ze zullen zoo tegelijk ook gedenken, hoe ze door den HEERE geleid als Zijn verloste volk de reis hebben aanvaard naar het land der vreugde en vrijheid huns Gods.

Maar zoo had dat Feest van Pascha een dubbele beteekenis voor hen: Het was het Feest der natuurlijke en g e e s t e 1 ij k e vrijmaking van Israël, welke laatste symbolisch door de eerste werd voorgesteld.

Ook dat stond reeds in verband met ChrisLus. Dat rustte reeds op hetgeen Hij zou komen doen als het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt.

Thans is de Heere gekomen om dat werk, dat aan die bevrijding ten grondslag ligt, te verrichten; nu gaat Hij dat doen, waar het Pascha reeds heenwees: hetgeen door het de eeuwen door reeds gevierde Paaschfeest symbolisch voorgesteld werd en voorafgebeeld, wordt nu werkelijkheid.

Daarom zal het ook „op het Feest" gebeui-en.

Die dag vormt een noodzakelijk element in dat werk des Heeren. Want anders zou het worden losgemaakt van de bedoeling, die het heeft: dan zou het geen Paaschwerk zijn.

En dat komt de Heere doen. Zijn schaduw ging vooruit. Nu komt Hij zelf.

Maar zoo, dat Hij aan die schaduw nog vast zit; daarvan kan Hij niet zoo maar los worden; daarbij moet het eene in het andere overgaan: Zijn werk van heden is de vervulling van het Feest. En daarom moet het heden ook op het Feest!

Dat was de dag.

Dat het vlekloos Lam geslacht werd, En de losprijs aangebracht werd. Der gevangen creatuur.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 februari 1937

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 februari 1937

De Reformatie | 8 Pagina's