GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Maria, de moeder van onzen Heere Jezus Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Maria, de moeder van onzen Heere Jezus Christus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(II)

HOOFDSTUK I.

MARIA'S AFKOMST.

In de Heilige Schrift vinden we zoo goed als niets over de afkomst van Maria. Wel bevatten apocryphe Evangelie-verhalen allerlei over haar, maar het meeste daarvan is legende of ifi elk geval kunnen we ons op de historiciteit daarvan niet verlaten i).

In het z.g.n. prot-evangelie van Jacobus, een apocryph geschrift, dat waarschijnlijk in het midden van de 2e eeuw ontstaan is^), wordt uitvoerig de geboorte en jeugd van Maria beschreven. De ouders van Maria zouden zijn geweest Joachim en Anna, wat naar het oordeel van prof. Greijdanus zeer wel zoo geweest kan zijn ").

Dit echtpaar was kinderloos. Maar op hun vurig gebed wordt hun een dochter geschonken, die ze Maria noemen. Omdat Anna beloofd heeft haar kind als een offer aan den Heere te zullen brengen, wordt de kleine Maria op driejarigen leeftijd naar den Tempel gebracht waar zij opgroeit. Als ze twaalf jaar is geworden besluiten de priesters de weduwnaars uit Israël te verzamelen, die elk een staf moeten meebrengen. Van deze weduwnaars is het Jozef die een teeken ontvangt en de opdracht om Maria in zijn hoede te nemen. Jozef maakt wel bezwaar omdat hij oud is en reeds zonen heeft, maar de Hoogepriester wijst Jozef op zijn plicht om gehoorzaam te zijn. Zoo neemt Jozef op bevel van den Hoogepriester Maria in zijn huis.

Hier in het prot-evangelie van Jacobus hebben we dus de voorstelling, dat Jozef een oud man is, die reeds zonen heeft. Zijn huwelijk met Maria is een tweede huwelijk.

De oorsprong van deze legende zal wel gelegen zijn in de gedachte, dat de broeders en zusters van den Heere Jezus, over wie in het Evangelie sprake is, te beschouwen zijn als kinderen uit een eerste huwelijk van Jozef.

Een andere opvatting is, dat broeders en zusters moet worden genomen in den meer ruimeren zin van verwanten.

Merkwaardig is, dat in den tijd der Reformatie nog algemeen werd aangenomen, dat bij broeders en zusters van den Heiland, hetzij aan kinderen van Jozef, hetzij aan verwanten moest worden gedacht.

Ook Dr A. Kuyper heeft altijd de meening bepeit, dat het niet kiesch was, bij broers en zusters van Jezus te denken aan gewone broers en zusters^). Hij vond het niet passend te denken, dat Maria ook kinderen zou hebben gehad uit een huwelijk met Jozef. De latere Gereformeerde exegeten en dogmatici zijn uitgesproken van de gedachte, dat we wel degelijk hebben te denken aan kinderen uit een huwelijk van Jozef en Maria ^).

Een andere kwestie, die de aandacht vraagt in verband met de afkomst van Maria, is de beteekenis van de geslachtsregisters van Mattheus 1 en Lucas 3. In deze hoofdstukken wordt gegeven een geslachtsregister van Jozef. Maar het merkwaardige is, dat hoewel het beide geslachtsregisters zijn van Jozef, de namen in deze lijsten totaal verschillend zijn. In beide geslachtsregisters wordt het geslacht afgeleid van David, maar in het eene register via Nathan, in het andere via Salomo. In beide registers komen ook de namen voor van Sealthiël en Zerubbabel. Er is al zeer veel scherpzinnigheid besteed om het verschil en de overeenkomst te verklaren. M.i. is nog steeds de meest aannemenswaardige hypothese om bij een van de geslachtsregisters te denken aan dat van Maria. Meestal neemt men dan aan, dat Lucas de genealogie van Maria geeft. Daar pleit dit voor, dat Lucas zijn Evangelie zeker ook met behulp van Maria heeft opgesteld. Kohlbrugge heeft in zijn bekende werk over Mattheus 1 tegenover Isaac da Costa met klem benadrukt, dat de heilige linie loopt over Maria.

In ieder geval zullen we moeten aannemen, dat Maria uit het geslacht van David is. Door niemand minder dan Theodor Zahn is beweerd, dat Maria was uit den stam van Levi*'). Men leidt dit natuurlijk af uit het feit, dat zij familie is van Elisabeth. Maar er is niets tegen om te denken dat Maria's moeder uit den stam van Levi was.

In ieder geval moeten wij aannemen, dat de Heiland naar het vleesch uit David was geboren. Verschil van meening kan er slechts over zijn, of Hij zijn recht op den troon van David kon laten gelden, doordat Jozef Hem als zijn zoon aannam'), dan wel omdat Maria een erfdochter was ^).


1) Greijdanus in 't Hoogfeest naar de Schriften, p. 86.

2) E. Hennecke, Neutestamentliche Apokrypheu, p. 48.

3) a.a. p. 86.

*) A. Kuyper, Vleeschwordlng des Woords, 1887, p.

5) R. Schippers, De Reformatie XV, no. 16.

«) Th. Zahn, Grundrisz der Gesclilchte des Lebei Jesu, 1928, p. 19.

") R. Schippers, De Ref., XV a.a.

8) H. P. Kohlbrugge, Betrachting over het eerste ka pittel van het Evangelie van Mattheus, 1860, p. 95.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 december 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

Maria, de moeder van onzen Heere Jezus Christus

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 december 1950

De Reformatie | 8 Pagina's