GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1994 - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1994 - pagina 17

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

-53»

Onderwijs Computerondersteund onderwijs

'De mens is de enige legitimatie van de computer' door Peter Boerman

De ontwikkelingen in het computerondersteund onderwijs hebben de docent nog lang niet overbodig gemaakt. Het aantal mogelijkheden stijgt nog altijd explosief, maar het aantal toepassingen groeit veel minder hard. I-let is dus beter te spreken van een evolutie dan van een revolutie, meent specialist Arjen van Rijn. "De computer blijft niet meer dan een rekenaar."

Nee, natuurlijk wordt de docent niet overbodig. En nee, natuurlijk is het niet zo dat studenten dankzij de computer niets meer hoeven te weten. Integendeel. Arjen van Rijn heeft alle bezwaren tegen computers in het onderwijs al genoeg gehoord. De beleidsmedewerker van het Onderwijs Adviesbureau (OAB) kan er dan ook om lachen. Zonder mens zouden er geen computers bestaan zijn, zegt hij. Je moet er de positieve dingen uit weten te halen. Daar gaat het om. "De afgelopen vier, vijfjaar is er in het computerondersteund onderwijs (COO) weinig wezenlijks veranderd", denkt Van Rijn. "Wat er met de computer allemaal mogelijk is, is ontzettend toegenomen. Het aantal toepassingen echter veel minder. Van alle mogelijkheden krijgen de studenten er maar een paar ook daadwerkelijk voorgeschoteld. Echt hard gaat dat niet." De meeste faculteiten van de VU maken inmiddels gebruik van computers in het onderwijs, met als voortrekker de medische faculteit. De koplopersfunctie op medisch gebied dankt de VU deels aan de samenwerking met de UvA, die al stamt uit 1 988. Voor

vrije Universiteit

amsterdam

een ander deel is de leidende positie van de VU te danken aan de samenwerking tussen Van Rijn en de dienst Coördinatie Computeraangelegenheden (CCA) en het Audiovisueel Centrum (AVC). Een voorbeeld van de resultaten van dat vruchtbare samenspel is de onlangs geopende mediazaal in het hoofdgebouw. In deze zaal kunnen docenten over een keur van nieuwe media beschikken om hun onderwijs toegankelijker te maken. "Die zaal, dat had ik nooit alleen kunnen doen", meent Van Rijn. Zijn functie heeft door de jaren heen een

'Computerondersteund onderwijs dwingt de docent nauwgezet om te gaan met de leerstof

andere inhoud gekregen. "Vroeger was ik hier veel aan het programmeren. Dat is nu gelukkig - steeds minder. Nu kan ik de onderwijskundige kant wat meer 'impact' geven." Hij weet niet of studenten door het gebruik van computers beter kunnen leren. "Maar in elk geval wei anders. Computerondersteund onderwijs dwingt je nauwgezet om te gaan met de leerstof. Alleen daar wordt het onderwijs vaak al beter van." Simulatie Bij de Faculteit der Geneeskunde is men volgens Van Rijn relatief het verst met computergestuurd onderwijs. "De medische stof

leent zich daar erg goed voor", zegt Van Rijn. Groot voordeel van de computer is dat deze uitstekend patiënten kan simuleren. Patiënten zijn dan niet meer nodig. Dat levert voor studenten onnoemelijke voordelen op. Ze kunnen nu wanneer en hoe vaak ze maar willen proeven doen, zonder dat iemand er kwalijke gevolgen aan overhoudt. Er zijn twee man full-time bezig met de ontwikkeling van programma's bij Geneeskunde. "Veel programma's blijken in korte tijd al geld op te leveren. Alleen al gemeten aan de tijdsbesparing voor docenten is het invoeren van computeronderwijs een rationele keuze. Over de kwaliteit van het leereffect heb ik het dan nog niet eens", aldus Van Rijn. Ook aan andere faculteiten is er een groot aantal ontwikkelingen gaande. De bèta's lopen duidelijk voorop. Maar ook de letterenfaculteit, een aantal jaren minder actief, is nu weer enthousiast bezig, onder meer door impulsen uit de groep Toegepaste Informatica Letteren. "Dat gaat dus de goede kant op" meent Van Rijn. Bij de economen worden al enkele jaren diverse programma's met succes gebruikt. Vooral het vak Elementair Boekhouden is hier ingrijpend door veranderd. Moest de docent van dit vak vroeger nog wekelijks het werk van tweehonderd studenten corrigeren, tegenwoordig heeft de computer deze taak overgenomen. Zonder te klagen. "De docent heeft hierdoor wel een andere taak gekregen. Hij wordt nu alleen nog te hulp geroepen als iemand iets niet snapt. En om uitleg te geven over hoe je met de computer omgaat natuurlijk. Vroeger was het alleen de grootste mond die antwoord kreeg op zijn vragen. Nu kan iedereen geholpen worden", zegt Van Rijn. Al deze ontwikkelingen hebben echter nog niet tot een 'revolutie' geleid, meent Van Rijn. "Het gaat niet echt hard. Zo af en toe zijn er wel initiatieven die de grenzen van de mogelijkheden verkennen. Maar dat zijn er maar

Onderwijs

15

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's

Revue 1994 - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's