GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1994 - pagina 104

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1994 - pagina 104

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ook blijkt dat zij naar aanleiding van de zin 'Jan slaat Piet' meer kunnen zeggen over het karakter van Jan dan naar aanleiding van de zin 'Jan haat Piet'. In recent onderzoek zijn dergelijke systematische gevolgtrekkingen gebruikt om te onderzoeken of het type werkwoord dat gebezigd wordt, het geheugen van mensen op een systematische wijze beïnvloedt. Dit blijkt inderdaad het geval. Verder onderzoek zal moeten duidelijk maken op welke strategische manier mensen in het dagelijks leven taal gebruiken en welke consequenties dit heeft voor onder meer de herinnering van allerlei situaties. Op 6 september 1994 promoveerde mw J.C. IVlarsman op een proefschrift over het bovenstaande verschijnsel: The influence of interpersonal verbs on cognitive inferences and memory. Promotor was prof.dr C.R. Semin, hoogleraar Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit. De dissertatie is te verkrijgen bij de auteur. Adres: Vrije Universiteit, Vakgroep Sociale psychologie. De Boelelaan 1081 (kamer T-649), 1081 HV Amsterdam, tel. 020 - 444 8849.

op de Vrije Universiteit een studiedag onder de titel 'Opvoedingshulp geboden'. Effecten van campagne tegen kindermishandeling Mishandeling is een geheim waarover veel kinderen vaak jarenlang zwijgen. Ze mogen niet spreken, durven niet te spreken en weten vaak niet tegen wie ze zouden kunnen spreken. Hoe langer dit zwijgen aanhoudt, hoe langer hun ellende duurt en hoe groter de kans dat de straf op zwijgen levenslang is. Om mishandelde kinderen te helpen dit zwijgen te doorbreken is in het schooljaar 1 991 -1 992 onder het motto 'Over sommige geheimen moetje praten' een grootscheepse actie gevoerd in de media en het onderwijs. De Vakgroep Pedagogiek van de Faculteit der Psychologie en Pedagogiek heeft in opdracht van de Stichting Samenwerkende Organisaties tegen Kindermishandeling de uitwerking van deze campagne tegen kindermishandeling grondig geanalyseerd. Onlangs zijn de resultaten van dit onderzoek in boekvorm gereed gekomen.

Veel belangstelling voor opvoedingshulp

•t

De in de vorige Revue aangekondigde studiedag over criteria voor het dwingend opleggen van pedagogische hulp in extreem problematische opvoedingssituaties, mag zich in een onverwacht grote belangstelling verheugen. Soms zijn de opvoedingsproblemen in een gezin zo groot dat hulp van buiten noodzakelijk is. Maar niet altijd willen opvoeders zulke hulp aanvaarden. In bijzondere gevallen komt de kinderrechter eraan te pas om hulp verplicht te stellen. In welke gevallen mag of moet dat? Rond deze problematiek houdt de Vakgroep Pedagogiek op vrijdag 4 november van 9.30-1 7.00 uur,

^

*-

t-

i

*

i^

Over ^''^^^ praten gesproken...

4

'

Gegevens van onder meer kindertelefoons en Bureaus Vertrouwensarts zijn gebruikt om de effecten te kwantificeren. Het afsluitende hoofdstuk biedt aanbevelingen om eventuele volgende campagnes doelmatiger aan te pakken en levert suggesties voor de preventie van kindermishandeling. Cees Hoefnagels, 'Over praten gesproken... Effect-evaluatie van de landelijke campagne tegen kindermishandeling 'Over sommige geheimen moetje praten'. Verkrijgbaar in de boekhandel, f 27,50. Benoeming Dr P Reitsma is vanwege Het Vrije Universiteitsfonds per 1 september benoemd tot bijzonder hoogleraar Functionele geletterdheid aan de Faculteit der Psychologie en Pedagogiek. Piet Reitsma (1950), geboren te Marknesse en woonachtig te Duivendrecht, studeerde Psychologie aan de Vrije Universiteit, waar hij in 1975 cum laude het doctoraalexamen behaalde. Sinds 1975 is hij onderzoeksmedewerker van de Research-afdeling van het Paedologisch Instituut in Duivendrecht. In 1983 promoveerde hij aan de Vrije Universiteit op de dissertatie 'Phonemic and graphemic codes in learning to read'. Van 1 984 tot en met 1 987 werkte hij bij het Instituut voor Perceptie Onderzoek in Eindhoven in het kader van een samenwerking met het Paedologisch Instituut aan het project 'De ontwikkeling van een leeshulpmiddel met spraak-naar-keuze'. Daarna keerde hij weer terug het op Paedologisch Instituut. Reitsma publiceerde onder meer over hoe dyslectische kinderen en doven leren lezen en spellen.

CEEi HOEFNAGELS

f^^y \ ^

vrije Universiteit

Si,'^'^

amsterdam

--^^

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's

Revue 1994 - pagina 104

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's