Revue 1997 - pagina 35
Dit vanwege zijn bijdrage tot en de bevordering van de psychologie als wetenschap. Mevrouw dr. D.l. Boomsma, universitair hoofddocent bij de vakgroep Psychonomie, ontving de Junior Heymansonderscheiding vanwege de omvang en de l<waliteit van haar werk op het gebied van de gedragsgenetica De film 'Kinderen met een schisis' heeft op 2 oktober 1996 de eerste Edward Muybridge Award ontvangen voor de beste institutionele wetenschappelijke film. Mevrouw dr. H. Koomen van de vakgroep Pedagogiek is als wetenschappelijk adviseur nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van deze film. Een schisis of hazelip is een aangeboren spleet in lip, kaak en/of het gehemelte. De film brengt de gevolgen van een schisis voor zowel ouders als kinderen duidelijk in beeld. Mevrouw dr. F. Lame rs-Win kei man, werkzaam bij de vakgroep Pedagogiek, ontving de 'Friend of Polish Children Award'. Deze werd uitgereikt door de Foundation against Cruelty to
bewerkstelligen ten aanzien van kindermishandeling. Ook de faculteit zelf deelde prijzen uit. De Sanders-bokaal, een wisselbeker voor de volgens studenten beste docent, werd najaren weer uit het stof gehaald. Mooi opgepoetst werd hij vervolgens uitgereikt door de naamgever, de (inmiddels emeritus) hoogleraar dr. C. Sanders, en wel aan... zijn broer, prof.dr. A.F. Sanders, hoogleraar Cognitieve psychologie. Een enquête onder
vrije
Nieuwe hoogleraren Met ingang van 1 september 1996 is dr. A.J.RM. Kerkhof, voorheen universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Leiden, benoemd tot hoogleraar Klinische psychologie. Op dit brede terrein was hij vooral bekend vanwege zijn publicaties over allerlei aspecten van suïcide, waaronder de epidemiologie, de voorspelbaarheid en de deskundigheidsbevordering bij zorgverleners. Kerkhof maakt deel uit van de onderzoekscommissie van de Wereldgezondheidsorganisatie met betrekking tot suïcidepogingen. Met ingang van 1 oktober 1996 is prof.dr. J. Terwel, hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam, tevens benoemd tot hoogleraar Onderwijspedagogiek aan de Vrije Universiteit. Zijn belangrijkste onderzoeksthema's zijn: strategieën voor het onderwijzen en leren, en in het bijzonder de afstemming van het onderwijs op verschillen tussen leerlingen. Terwel is onder meer bestuurslid van de International Association for the study of Cooperation in Education (lASCE).
Prof.dr. P.A. de Ruyter: beste docent 1996.
Children ter gelegenheid van de start van de eerste Poolse crisisopvang voo r mishandelde kinderen en hun moeders. Zij kreeg de prijs omdat zij er met haar trainingen en workshops in Polen in slaagde bij de lokale professionals een attitudeverandering te
leraar Orthopedagogiek. Hij besteedt het aan deze onderscheiding verbonden geldbedrag aan de verbetering van de kwaliteit van het diagnostiekonderwijs.
studenten maakt duidelijk dat A.F Sanders zonder twijfel op dit moment de meest gewaardeerde docent is. Voor het eerst kenden ook de docenten psychologie en pedagogiek een prijs toe aan de beste docent. Deze ging naar prof.dr. RA. de Ruyter, hoog-
Universiteit
amsterdam
Prof.dr. RC. Klandermans aanvaardde op 1 november 1996 zijn ambt van bijzonder hoogleraar vanwege de Stichting Het Vrije Universiteitsfonds op het werkterrein van de toegepaste sociale psychologie, in het bijzonder de sociaal psychologische aspecten van sociale en politieke veranderingen. De titel van zijn openbare les luidde 'Nieuwe scheidslijnen, nieuwe grieven, nieuw protest. Politieke veranderingen in Zuid-Afrika'.
De faculteiten
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Revue | 104 Pagina's