GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1998 - pagina 91

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1998 - pagina 91

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. De leeromgeving moet functioneel zijn, dat wil zeggen: overeenkomen met situaties waarin het geleerde later moet worden toegepast; 2. de leeromgeving moet levensecht zijn, dus over te dragen kennis moet 'gebruikswaarde' hebben in een specifieke context; 3. de leeromgeving moet uitnodigen tot activiteit waarbij op een interactieve en een op integratie gerichte wijze wordt omgegaan met de leerstof; 4. de leeromgeving moet voorzien in coaching, waarbij gedragsmodellen worden voorgehouden met aandacht voor affectieve leerprocessen; 5. de leeromgeving moet het besef van eigen vermogen ontwikkelen door regelmatige terugkoppeling; 6. de leeromgeving moet de leerling in toenemende mate verantwoordelijkheid geven voor zijn eigen leerproces.

Het keuzevak Rechtshulp VU voegt hier nog een zevende punt aan toe: het maakt de student, als oudste maatje in een koppel, mede verantwoordelijk bij het leerproces van de ander en leert hem samenwerken, communiceren en overdragen. Er is in de afgelopen 25 jaar nog geen diepgaand onderzoek verricht naar de functie van Rechtshulp VU als onderwijsmethode. Wel hebben wij in het begin van de jaren negentig een opmerkelijke ervaring opgedaan. Oud-studenten van Rechtshulp VU kregen de gelegenheid mee te draaien in de legal clinics van de University of IVlaryland te Baltimore en de York University (Osgoode Hall Law School) te Ontario. Zowel aan de overkant als hier zagen de betrokkenen het experiment met grote scepsis tegemoet. Werkend in een ander rechtssysteem en met een forse kennisachterstand zouden de VU-studenten niets of hoog-

stens in geringe mate iets kunnen presteren. In het laatste geval werd veel begeleiding verwacht voor de plaatselijke staf. Het pakte anders uit. De Canadese hoogleraar, Zemans, was onder de indruk van onze intelligente, toegewijde en hardwerkende studenten; de Amerikaanse hoogleraar, Bamberger, schreef dat hij onze studenten beter vond dan de zijne. De studenten slaagden er na een inwerkperiode in om zaken zelfstandig en met succes af te handelen. Daarmede is aannemelijk dat Rechtshulp VU bijdraagt aan het bereiken van wat Schoordijk in het hierboven aangeduide artikel aangaf als het kerndoel van het juridisch onderwijs. Belangrijker dan een verantwoord curriculum is, de wijze waarop wordt gedoceerd en niveau daarvan. Parate kennis kan snel worden afgeschreven. Het gaat er veelal niet om wat wordt gedoceerd, aldus Schoordijk, als maar wordt gedoceerd gericht op het verwerven van een methode van denken. Kennelijk komen wij een heel eind in die richting. (Kees Speelman).

De jaarlijkse alumnibijeenkomst vindt plaats op vrijdag 23 oktober 1998, 16.00 uur in het Auditorium. Thema: visies op juridisch onderwijs. Oud-studenten van Rechtshulp VU zijn, in verband met het 25-jarig bestaan van dit keuzevak, in het bijzonder welkom. Studenten Rechtshulp VU.

vrije Universiteit

amsterdam

De faculteiten

Zl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's

Revue 1998 - pagina 91

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's