GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2000 - pagina 117

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2000 - pagina 117

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

predikantsopleiding er tegenwoordig eigenlijk uit? Wat zijn de ideeën erachter en waarom doet de VU er alles voor om deze hooggekwalificeerde opleiding te behouden en uit te bouwen? Opzet predikantsopleiding De 'afrondingsfase' predikantsopleiding omvat een geintegreerd studieprogramma van 42 punten, precies een volledig studiejaar. Dit programma wordt 'afrondingsfase' genoemd omdat het een op het predikantschap gerichte afsluiting van de studie vormt, waarin de verschillende theologische vakken de invalshoeken vormen van een op de beroepspraktijk gericht samenhangend leerproces. De totale wetenschappelijke kennis en het werken in de beroepspraktijk, kennis en kunde, staan in een voortdurende wisselwerking tot elkaar. Daarbij blijft de persoon van de toekomstig predikant zelf niet buiten schot: de eigen verhouding tot de geloofstraditie, de persoonlijke spiritualiteit en communicatie met anderen zijn thema's die het gehele jaar aandacht krijgen. Studenten die dit programma volgen zijn gedurende het gehele jaar verbonden aan een kerkelijke gemeente, en maken zo een heel kerkelijk seizoen mee. Als 'predikant-in-opleiding' ('PIO') oefenen zij het werk van predikant zoveel mogelijk zelfstandig. De predikant ter plaatse fungeert als werkbegeleider. Hij of zij is degene met wie de predikant-in-opleiding komt tot een werkverdeling tijdens de stage en met wie de student de ervarin-

gen van het predikantschap bespreekt en deelt, in kritische en collegiale sfeer. Gedurende het gehele jaar zijn er aan de VU afwisselend instructiecolleges, terugkomdagen en besprekingscolieges. Daar worden de leerervaringen geïnventariseerd, bereflecteerd en in relatie gebracht met de theologische theorie, waarna de studenten opnieuw de praktijk ingaan. De jaargroep studenten die dit programma volgt, leert op deze manier ook aan en van elkaar. De verscheidenheid aan stagegemeenten en studenten betekent dat men zicht krijgt op wat zich in de breedte van de kerken afspeelt. Persoonlijke en groepssupervisie gedurende het gehele jaar diepen het leerproces nog verder uit, waarbij groei aan zelfinzicht één van de belangrijkste doelstellingen vormt. Een tweetal specifieke trainingen maken tevens deel uit van de predikantsopleiding: Aan het begin van het stagejaar volgen de studenten een zogenaamde 'weekexposure' van de stichting THUIS (THheologie in de Urbane en Industriële Samenleving) in een achterstandswijk te Dordrecht. Dit om zicht te krijgen op de eigen sociaal-economische biografie en de relatie kerk-samenleving in al haar moeilijkheden en mogelijkheden. In het voorjaar volgen de studenten een maand lang de Klinisch Pastorale Vorming in het Academisch Ziekenhuis van de VU. Daarbij maken zij tevens kennis met het categoriale werk binnen een instelling. Aan het einde van het jaar schrijven de studenten een eindverslag

vrije Universiteit

amsterdam

waarin drie aspecten centraal staan: de gemeente, het ambt van predikant en het doorgemaakte persoonlijk leerproces, waarin de mogelijkheden en grenzen ten aanzien van het predikantswerk voor ieder afzonderlijk in beeld komen. Duaal in deeltijd? Voor studenten en hun begeleiders een bijzonder intensief jaar, dat echter een groot leereffect heeft. Om dit programma toegankelijk te maken voor deeltijdstudenten, is de faculteit bezig om een duaal traject te ontwikkelen. Deze vorm van "werkend leren" en "lerend werken" zou tevens de nu wel eens gevoelde kloof tussen universiteit en werkveld nog beter kunnen overbruggen. Wij zien het dan ook als een voortdurende uitdaging om daaraan een hooggekwalificeerde bijdrage te leveren, ook in de toekomst!

Vernieuwing theologische

van de faculteit

Nadat het moderamen van de Samen op Weg kerken in het najaar van 1999 had besloten, dat de fusiebesprekingen tussen de Theologische Universiteit van Kampen en de theologische faculteit van de Vrije Universiteit mislukt waren, besloot de gemeenschappelijke synode van deze kerken het contract met de Vrije Universiteit op te zeggen. Een dag daarop besloot de synode van de Gereformeerde Kerken dit besluit te bevestigen. Het honDe faculteiten

55

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Revue | 124 Pagina's

Revue 2000 - pagina 117

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Revue | 124 Pagina's