Studentenalmanak 1937 - pagina 168
Bach beteekent het einde voor de opperheerschappij der
harmonie. Na hem verkrijgt de sterk harmonische bin-
ding iets krampachtigs. De muziek begint haar vrijheid
meer en meer te verliezen. Slechts enkelen gelukt het,
zich hier voor een deel aan te ontworstelen. Eerst Beet-
hoven is de volkomen reactie. Hij leeft in een tijd van
verlichte denkbeelden, nieuwe zienswijzen. Overal
weerklinkt de vlammende oproep „Terug naar de
natuur!" Ook Beethoven wordt door de woorden van
Bousseau aangegrepen. Ook in de muziek terug naar de
natuur. Terug naar het oeroude natuurelement, in häär:
de melodie. Revolutionnair in denken en handelen,
maakt hij zich vrij van de hem knellende banden der
contrapunt. Hij plaatst de melodie, het melodische prin-
cipe op den hoogsten troon en stelt al het overige:
rhythme, harmonie in haar dienst.
Daarmede is hij de subjectieve kunstenaar geworden.
Beethoven gaat geheel in zijn werken op, vereenzelvigt
zich ermee. Zijn composities correspondeeren veeleer
met het gevoel dan met een bepaalde voorstelling. Ze
staan niet objectief voor ons. Integendeel, wij gaan in
hen op, zoo, dat ze als het ware een uiting van ons eigen
gevoel zijn geworden.
Beethoven's symphonieën zijn dichtwerken, een fuga
van Bach is een architectonisch bouwwerk.
Maar beide zijn ze muziek, ontsluiten ons den toegang
tot lichtende verten van schoonheid.
Bach zag de wondere harmonie der schepping, de or-
kaan, de sneeuw, het zachte avondrood. In verbazing
aanschouwde hij de constructieve hechtheid van Gods
werken, de stabiliteit van eeuwige orde en rhythme. In
alles wist hij klank. En hij was geroepen dien den men-
schen te openbaren.
Zoo heeft hij gezongen van droomen en daden, nacht en
dagen, hemel en aarde, zichtbaarheden en onzienlijke
dingen, ongeweten eeuwigheid en lijden vol spannend
leven.
Beethoven voelde het bruisen en woelen der klanken in
zijn ziel, het verlangen te spreken werd ondraaglijk. De
162
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937
Studentenalmanak | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937
Studentenalmanak | 240 Pagina's