GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1946 - pagina 49

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1946 - pagina 49

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

No. 119—130 Nov.—Deo. 1946

Vrije Universiteitsblad Maandelijksche

Mededeelingen

Orgaan van de Vereeniging

voor Hooger Onderwijs

op

Gereformeerden grondslag, Amsterdam, Keizersgracht 166 Redactie-Commissie: Prof. Dr. F. % Grosheide, Mr. G. H. A. Grosheide en B. Faber S:ul(.lcen voor de redactie te zenden aan B. Faber, Keizersgracht 166, Amsterdam Drulc: G. F. Hummelen's Boekhandel en Elcctrische Drukkerij N.V., Assen

De voorLereiding Het karakter van de Universiteit wordt voor een met gering deel bepaald door de kennis, die verworven is door hen, die zich aanmelden als student.. Dat er wettelijke eischen bestaan voor de toelating tot de hoogere studie, maakt deze uitspraak niet "onjuist. In de eerste plaats worden die wettelijke eischen naar gelang der omstandigheden vastgesteld en gewijzigd, En in de tweede plaats kan aan op papier vastgelegde eischen nog op zeer verschillende wijze worden voldaan. Men kan gemakkelijke en moeilijke sommen opgeven, zware of eenvoudige stukken voorleggen ter vertaling. Zoo brengt de vraag naar het-karakter van de Universiteit ons terstond naar een andere vraag, die naar het karakter van het voorbereidend hooger onderwijs en deze vraag is nog veel moeilijker te beantwoorden als de eerste. Althans in onze dagen. Want een honderd jaar geleden was het geen vraag. Het sprak vanzelf dat ieder, die aan de Universiteit wilde studeeren, een gymnasium bezocht. En het gymnasium gaf in het'al-gemeen gesproken ook wel, wat de aanstaande student noodig had om de academische lessen te kunnen volgen. Het onderwijs m de oude talen was zoo al niet het een en het al, dan toch de groote hoofdzaak. Daarin is echter groote verandering gekomen door den opbloei der natuurwetenschappen. De beoefening van de exacte vakken vroeg eerst om een ietwat, daarna om een geheel andere vooropleiding. De hoogere burgerschool, opgericht met een geheel andere bedoeling, ging het gymnasium vervangen ..voor hen, die zich wilden bekwamen in de geneeskunde en de wis- en natuurkunde. Aanvankelijk nog met een zekere rem, want de studenten die van de H. B. S. kwamen, konden niet promoveeren, een rem, die later niet meer werd aangelegd. Het gymnasium, vooral de B-afd., kreeg een ander leerplan. Het Grieksch en Latijn werd wat naar den achtergrond geschoven, ook voor de A-leerlingen, doordat de lessen van een vol uur tot 50 minuten werden ingekort. En zoo veranderde ook

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

VU-Blad | 65 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1946 - pagina 49

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

VU-Blad | 65 Pagina's