GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1947 - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1947 - pagina 17

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nummer Z2J Maan ig^y

VRIJE UNIVERSITEITSBLAD MAANDELIJKSCHE MEDEDEELINGEN O r g a a n van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Amsterdam / Keizersgracht i66 .

grondslag

Redaclie-commissie: Prof. Dr F. W. Grosheide / Mr G. H. A. Grosheide / B. Faber Stukken voor de redactie te zenden aan: B. Faber / Keizersgracht i66 / Amsterdam

IN WELKE RICHTING? Het zou ons niet verwonderen, indien een enkele lezer van ons vorig artikeltje even bedenkelijk het hoofd heeft gefronst. W e hebben daarin beweerd, dat het niet noodig was voor de Vrije Universiteit om te komen tot de oprichting van alle mogelijke leerstoelen. En we hebben dat niet beredeneerd op grond van een finantieele onmogelijkheid of dergelijke argimienten, maar op gronden, aan het karakter van onze Universiteit ontleend. Geven we daarmede niet een ideaal prijs? Meer nog, gaan we daarmede niet een kant uit, geheel verschillend van dien, welke de oprichters onzer Hoogeschool voor oogen heeft gestaan? / Er is reden om die vraag te stellen. Niet alleen in verband met wat in het vorig nummer van ons blad geschreven werd, maar ook, omdat de propaganda nog telkens in aanraking komt met menschen, die niet voor Christelijk Hooger Onderwijs gevoelen. Niet alleen buiten onzen kring, waar de redenisering heel "gewoon is, maar ook onder onze eigen menschen vindt men er, die zeggen k, met het Middelbaar of Voorbereidend Hooger Onderwijs is de eigenlijke vorming van onze jonge menschen afgeloopen, zij moeten dan weten, wat ze willen en weten dat doorgaans ook wel, het is beter, dat ze naar een openbare Universiteit gaan, daar wordt de zaak hun van verschillende zijden ^voorgesteld. Zoo komen ze beter op de hoogte van w a t e r in de wereld leeft en worden ze beter geschikt voor een plaats in het leven. Dit betoog is zeker onjuist. Het rekent niet met wat er in het verleden is geschied en het geeft allerminst aan wat we in ons vorige artikel bedoelden. W^e zullen trachten dit nader uiteen te zetten. Over de taak van het Hooger Onderwijs hebben we verscheidene artikelen geschreven en we mogen aannemen, dat onze lezers er met ons van overtuigd zijn, dat die taak een dubbele is. De Universiteit heeft wetenschap te beoefenen en op te leiden. Nu is het voor de vruchtbare beoefening van de wetenschap noodzakelijk, dat die uitgaat van de juiste beginselen. Er is een tijd-geweest, dat onbevoca"oordeelde T wetenschapsbeoefening als de

beste werd aangeprezen. Die tijd is echter voorbij. Ieder, die tot oordeeleh bevoegd is geeft toe, dat alle.mannen van wetenschap bewust of onbewust hun arbeid door bepaalde beginselen laten beheerschen. Reeds daarom zal ieder die zich door Gods genade plaatsen mag op den bodem der Heilige Schrift, een Gereformeerde Universiteit begeeren. Maar ook voor de opleiding is zulk een Hoogeschool noodzakelijk. Het is niet juist, dat jonge menschen door het Middelbaar Onderwijs voldoende gevormd zijn om tot een welgevestigde overtuging te komen. Het zal een uitzondering zijn, als dit het geval is. Eerst aan de Universiteit komt men in aanraking met de grootste en moeilijkste levensvragen, met de geschiedenis van het denken, die doet zien, wat achter de dingen ligt. En' daarbij is meer dan bij iets anders principieele voorlichting eisch. De ervaring spreekt van groote leeraren, die door hun onderwijs aan de Universiteit het leven hebben beheerscht. Heeft ook niet Dr Kuyper door zijn Vrije Universiteit een ontzaglijken invloed geoefend? De door hem en zijn medestanders gevormde leerlingen hebben zijn gedachten uitgedragen tot in de uithoeken van ons vaderland en zelfs ver daarbuiten. Naar den mensch gesproken was daarvan weinig of niets tercht gekomen, indien onze jonge menschen aan openbare Universiteiten hadden gestudeerd. Wij spraken ook over de historie. Het is een bekend feit, dat de Vrije Universiteit wel nooit zou zijn ojsgericht, indien ook Gereformeerde hoogleeraren aan de openbare Universiteiten waren benoemd. Men heeft dat nagelaten, en opzettelijk nagelaten en daardoor is de noodzakelijkheid • van een Gereformeerde Hoogeschool te duidelijker aan het licht getreden. Maar stel zelfs, dat in elke faculteit van onze openbare Universiteiten een enkele Gereformeerd gezinde hoogleeraar was aangesteld, dan waren we nog niet gereed geweest. Want dan zou nog hebben ontbroken dat gemeenschappelijk beoefenen der wetenschap op den eenig juisten grondslag, die ons in het woord onzes Gods wordt geboden. , 1785

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

VU-Blad | 105 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1947 - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

VU-Blad | 105 Pagina's