GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 487

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 487

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

het kernachtig uitdrukken een 'famihale'. De huidige voorkeur voor hardtop, die er uit ziet als een cabriolet, maar een vast dak heeft, zou een compromis betekenen. Het is aardig gevonden van Dichter, maar het is voorshands zeer de vraag of dit alles wel klopt. Er spreken nog andere factoren een duidelijke rol zoals klimatologische aspecten en de financiën. Het uiterlijk en het interieur is tegenwoordig waarschijnlijk veel minder bepaald door de erotische verlangens van de man dan door de inspraak van de vrouw. De tijd dat de auto het monopolie van de man was is al lang voorbij. De kleur, de elegance van het model en de bijzondere snufjes zijn niet in de laatste plaats afgestemd op de wensen van het vrouwelijk publiek. De psychologische aanpak van de autoverkoper is tegenwoordig dan ook meer gericht op deze bijkomstigheden dan op de technische aspecten. Heel vaak weet de verkoper daar ook nauwelijks iets van. Dat hoeft ook niet. De meesten kopen een auto op grond van uiterlijke aspecten. Het is daarom niet verwonderlijk dat juist de uiterlijke aspecten steeds gewijzigd worden om de aandacht van het publiek te blijven boeien. Midden in deze stroom van uiterlijk steeds veranderende automobielen staan enkele merken, die hierboven verheven zijn. Zij blijven 10-20 jaar uiterlijk ongewijzigd. Het hoeft geen betoog dat ook dit verschijnsel niet hoofdzakelijk door eenvoud is ingegeven. Er schuilt ook een tendens in die appelleert op e^en cliëntenkring, die zich boven de mode verheven voelt en de auto op de juiste waarde meent te schatten. Zo zijn er typische Citroënrijders, die andere merken eenvoudig buiten beschouwing laten. De Volkswagen heeft ook lange tijd een geheel eigen faam weten op te houden, die niet door de modeverschijnselen bij andere merken geschaad kon worden.

Agressief Nog een ander aspect van de automobiel is de suggestie van kracht en superioriteit boven de gemiddelde auto. Speciale sportuitvoeringen, krachtige motoren en ronkende uitlaten spreken tot de verbeelding van agressief ingestelde mensen. De hier besproken elementen in de vormgeving van de automobiel: statussymbool, eigenlijk dus een bevrediging van pronkzucht, elegance, en suggestie de Fiat 500. van macht en snelheid komen ook tot uiting Een interessant verschijnsel is dat vele autoin de merknamen. Termen als Thunderbird, merken autotypen construeren, die steeds Hunter Hawk, Wyvem (gevleugelde draak). groter en luxer worden. Blijkbaar appelleerde Vanguard (voorhoede), Roadmaster en Ja- de eerste opzet dan niet goed op het utilityguar appelleren op het gevoel van macht. gevoel, zodat men andere aspecten er in ging Andere namen appelleren op het statusgevoel verwerken. Zo is de Opel Record van een b.v. Silvercloud, Diplomat, Ambassador, eenvoudige wagen tot een duurdere middenPrincess en President. Toevoegingen als su- klasse uitgegroeid. Om toch een utihtycar te per de luxe enz. versterken dit appèl nog kunnen blijven aanbieden construeerde Opel eens. Ondanks dit alles is het oorspronkelijke de Kadet, die deze functie tot nu toe redelijk idee van Henry Ford een utihtycar zonder heeft behouden. Ongetwijfeld heeft dit alles luxe nog steeds een levend beginsel. Men te maken met de toegenomen welvaart in de denke aan het succes van de Lelijke Eend en westelijke landen. Deze gaat immers gepaard

met een steeds groter wordende behoefte aan luxe en comfort. Zeer waarschijnlijk zal de noodzaak om de economische groei af te remmen zijn weerslag hebben op de autoindustrie, in die zin, dat het utilityprincipe weer meer gaat domineren. De steeds groter wordende verkeersdichtheid zal de zucht naar steeds meer vermogen zeer misschien doen verminderen. Wat heeft men aan een topsnelheid van 200 km als er allerwege maximumsnelheden worden ingevoerd. Maar nu genoeg over de psychologische aspecten van vorm, afmeting, kracht en snelheid van de automobielen. 19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 487

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's