GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 279

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 279

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

6. de universiteit behoort een maatschappelijk actiecentrum te zijn dat de komst van een alternatieve samenleving begeleidt. Ook was het mogelijk de voorkeur te geven aan een nieuwe stelling of een mengsel van verschillende gegeven stellingen en de formulering daarvan op een nog niet ingevulde kaart te noteren. Tenslotte was er de mogelijkheid een onderwerp te 'negeren', dat wil in bovenstaand voorbeeld zeggen: te kiezen voor de mogelijkheid dat er géén idee van de universiteit hoort te zijn. De rapporteurs noteerden aan het slot van de fase de kaartkeuze, de motivering van die keuze en de kritiek van de minderheid binnen de groep op de gedane keuze. In de tweede spelfase herhaalde dit procédé zich, maar dan naar aanleiding van de beide andere hoofdonderwerpen: 'de wetenschap' en 'de samenleving'. Verder hadden de groepen in deze fase de opdracht om na te gaan of hun stellingname met betrekking tot de universiteit wel te rijmen viel met bijvoorbeeld hun stellingname aangaande de maatschappelijke verhoudingen (onderwerp) in de samenleving (hoofdonderwerp) en wanneer dat het geval was de verbanden tussen de gekozen stellingen met zoveel woorden aan te geven.

Universiteit laatste hoop voor daklozen ? Het wijsgerig researchproject 'De universiteit' staat onder leiding van mevrouw drs. A. Til. Brüggemann. Van haar lezing op de conferentie van de centrale interfaculteit maakte Bart Voorsluis de volgende samenvatting.

Verslag In de derde spelfase brachten de voorzitters en rapporteurs van de verschillende groepen verslag uit van het spelverloop in hun groep en was er voor de overige deelnemers de gelegenheid met de forumleden van gedachten te wisselen over de ingenomen stellingen. Daarbij bleek de vergadering, overigens nogal gevarieerd, op tenminste enkele zeer algemene punten vrij unaniem: de idee dat de universiteit de totale vorming van de studenten beoogt vat de taak van de universiteit te ruim op, anderzijds wordt de taak van de universiteit te eng genomen door hen die die taak willen beperken tot het opleiden voor een specialistisch vak; encyclopedische inleiding en/of wijsgerige vorming werden op z'n minst als noodzakelijke aanvullingen gezien. De wetenschap werd in dit wijsgerig gezelschap beslist niet waardevrij geacht, de wetenschap wordt bedreven op de basis van fundamentele ideeën en ontvangt haar richting vanuit allerlei waarden. Meer moeilijkheid gaf de vraag welke waarden met name de wetenschap richting moeten geven. Deze moeilijkheid kwam onder meer voort uit onenigheid binnen de vergadering over de vraag wat de grondslag van de samenleving zou moeten zijn. Blijkens een na afloop onder alle deelnemers gehouden enquête waardeerde veruit het grootste deel het gespeelde spel positief als didactisch middel. Het inzicht in de problematiek was verdiept, de kennis verruimd.

Bart Voorsluis

Het oude gebouw van de VU is een tehuis voor daklozen geworden. Symbolisch voor de universiteit van vandaag? Voor sommigen is de universiteit een laatste toevluchtsoord geworden voor hen die zich vervreemd weten van deze maatschappij en hopen op een kritische universiteit als centrum van revolutionaire actie. Een in zichzelf gesloten samenleving en het besef van vervreemding als begin van een andere. Anderen passen zich maar al te graag aan: de multi-versiteit van de amerikaanse schrijver Kerr baseert zich op vraag naar en aanbod van kennis. Wetenschappelijk onderzoek is bij hem, evenals het onderwijs afhankelijk van de behoeften van de maatschappij ' . . . to serve as the focal point of national growth' is de functie van de kennisindustrie. Hoe kunnen zo uiteenlopende maatschappijbeschouwingen hun verschillende verwachtingen stellen op de universiteit en hoe bewaart deze haar eigen identiteit bij zo uiteenlopende visies? M.a.w. wat is de aard van de universiteit? Stellen we voorlopig: de universieit is het leerhuis van de wetenschap, dan worden we met de volgende vragen geconfronteerd: wat leert de universiteit - wat behoort ze te leren was betekent zij als gemeenschap - wat behoort ze te betekenen wat is wetenschap wat behoort ze te zijn. Laten we daarbij

drs. A. Th. Brüggemann

uitgaan van de volgende tegenstrijdige eigenschappen van de universiteit: zij is bescheiden én pretentieus in haar leren; voor iedereen toegankelijk èn elite gemeenschap; kritisch èn hoedster van het laatste woord over mens en samenleving.

Leren Het leren. De wet op het wetenschappelijk onderwijs omschrijft de idee van de universiteit als volgt: geven van onderwijs, beoefening van wetenschap, bevordering van maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef Drie functies die verschillende oriëntatie in, maar ook een uiteenlopende kijk op de wetenschap vragen. F. A. Heyn pleitte in 1968 in Intermediair voor een systeem van vakscholen met een onderwijsplan dat gebruiksklare specialisten oplevert voor één van de moderne beroepen. Hierbij speelt eventuele integratie van de wetenschapsgebieden een onbelangrijke rol. De bescheidenheid van deze opzet wordt niet gedeeld door het in de subfaculteit psychologie te Utrecht uitgebrachte rapport van de groep onderwijsontwikkeling. Hierin staan de zelfontplooiing en de persoonlijke creativiteit centraal. De student bepaalt in een project zelf wat zijn bijdrage zal zijn en 15

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 279

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's