GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 240

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 240

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Gereformeerde Synode (van de Dopperkerk) in 1924 onder de seringenboom. Midden prof. H. H. Kuyper.

het Afrikaans) aan zijn VU-proefschrift toevoegt. Was' hij lui of uitdagend? (Zélf bedacht Du Preez de stelling: 'Liggaamlike tugtiging is as strafmiddel prinsipieel vereis'). De stelling, waarin segregatie (apartheid) 'n vrucht van het calvinisme genoemd wordt, blijkt overigens regelrecht afkomstig te zijn uit op de Calvinistenconferentie in Bloemfontein in 1929 ontwikkelde gedachten. Het verslag van deze conferentie meldt: 'n Ander belangrike besprekingspunt, waaroor egter geen noemenwaardige meningsverskil openbaar geword het nie, was die van die naturelle-politiek. Eerbiediging van rasverskilie soos beliggaam in die Suidafrikaanse leuse van 'geen gelystelling' is erken as 'n eis van die Kalvinisme, op grond van die Skrif en van die goddelike leiding besonderlikin die Suidafrikaanse geskiedenis; terwyl die gelykstellingspolitiek beskou is as 'n vrug van die rewolusionêre natuurverheerliking en individualisme. Die Kalvinisme bedoel hierin egter geen verdrukking nje, maar slegs eerbiediging van die goddelike reg tot heil ook van die naturellebevolking, soos historiese bewys is in Suid-Afrika in teësteliing met die onkalvinistische lande, waar hetsy uitroeiing of vermenging plaats gevind het. Dat dr. A. Kuyper ten gunste van bloedmenging was, is erken deur dr. Du Toit op 'n vraag van ds. Van Niekerk, maar daar is tegelykertyd gewys op die verskil tussen bloedmenging en rasvermenging en op die feit, dat dr. Kuyper geen Afrikaanse Kalvinis was nie.'

Only angst van VU-hoogleraar H. H. Kuyper in de pastorie van Burgersdorp (1924). Prof. H. H. Kuyper (rechts) bij ds. Postma te Johannesburg.

te doen vinden ool< in Europa. Zo voegt in liet jaar van de conferentie van Bloemfontein de Zuidafrikaanse predikant F. L. J. Venter de volgende stelling toe aan het proefschrift waarop hij aan de Vrije Universiteit promoveert; 'De gelijkstelling tussen zwart en blank in Zuid-Afrika is een uitvloeisel van de Revolutie en de segregatie op maatschappelijk, kerkelijk en staatkundig terrein is een vrucht van het Kalvinisme.' Negens blijkt dat deze stelling verontwaardiging oproept bij Nederlandse calvinisten, maar bijval wordt evenmin geregistreerd. Is men het eens met dit geluid of is men er verlegen mee, maar wil men toch de Zuidafrikaanse broeders niet afvallen? In ieder geval is het merkwaardig dat de Zuidafrikaan D. C. S. Du Preez in 1937 letterlijk dezelfde stelling (vertaald in 8

Kuyper inderdaad heeft Abraham Kuyper in de eerste van zijn Stone-lezingen in Amerika (1898) een loflied op rasvermenging aangeheven. 'En nu is het opmerkelijk dat de ontwikkelingsgang van het menselijk geslacht juist door die groepen heen trekt voor wie niet het isolement, maar de bloedmenging historisch kenmerk was'. Het kwam er op neer in zijn betoog, dat overal ter wereld calvinisme en bloedmenging gelijktijdig optreden. 'En metterdaad vinden we dan ook, dat de volkeren waar het Calvinisme het best wortel schoot, ons op alle manier zulk een vermenging vertonen.' Kuypers slotpassages in deze rede, gewijd aan 'de strijd van de Boeren in Transvaal tegen Albions overmacht', waar weer 'de heldenmoed van het oude Calvinisme geblonken heeft' kunnen niet goedmaken dat hij de Zuidafrikaanse gereformeerden opgescheept heeft met het voor hen afschuwelijke idee dat ze - indien zuivere Calvinisten - wel eens niet raszuiver konden zijn. Zijn zoon H. H. Kuyper daarentegen zal het in 1924 in de Afrikaner Boeren prijzen dat zij vermenging van blanken met gekleurden 'eigenlijk als bestialiteit' beschouwen, ('het grote kwaad in onze koloniën). Eenstemmigheid bestaat op dit punt noch over de leer noch over het leven der Calvinisten. Prof. Hepp in 1929 het verslag lezend van Bloemfontein, houdt zich wijselijk op de vlakte. In De Reformatie van 22 november '29 reageert hij aldus: 'Elke nationale organisatie moet zijn eigen karakter dragen. Het internationale dient het nationale te eerbiedigen, al blijft het natuurlijk mogelijk, dat door vredige saamspreking van mannen, die tot verschillende

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 240

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's