GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 207

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 207

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1 ^ magazine 29

Waarheid-Trouw

NIko Schouten behoorde niettot de ondertekenaren van hetWaarheid-pamflet, waarmee het VU-rumoer begon. Hij was in die tijd juist druk voor 'n tentamen bezig. VU-magazine confronteert hem met de volgende passage:,. Waar door de Volkskrant, Trouwen Parool de Amerikaanse politiek In Vietnam werd ondersteund en de geweldige Vietnamakties in Nederland werden verzwegen of gekleineerd, daar was De V\/aarheid voor z'n informatie en solidariteit een grote steun voor de progressieve krachten in Nederland bij hun Vietnamakties. " — Vindt u dit ook 'n leugen? ,,Nou,alsik 't zo lees, dan vind ik één punt niet helemaaljuist. Dat is het punt van Trouw. Dat weet ik zelf namelijk.want ik heb het in '67-'68 vrij intensief meegemaakt. Er werd in Trouw stelling genomen tegen de Amerikaanse terreur. Dat zal de schrijver niet geweten hebben. Ik zou hebben gesproken over: geen consequente steun aan de bevrijdingsstrijd van de Vietcong. ^

'Üfefa-j

IMiko Schouten schouwelijke vooronderstellingen je dat nu beargumenteert... een selectie-criterium kan dat niet zijn. De mensen in de CPN hebben het recht om voor hun levensovertuiging uit te komen en die uit te dragen. — Dat is niet altijd zo geweest. ,,Nee, dat is van communistische zijde niet altijd zo gesteld. In 't verleden was er 'n geweldige identificatie van het christendom met een bepaalde maatschappijopvatting. Ook vanuit de kerk is die nu voor 'n deel doorbroken. Arbeiders, die keihard onder geestelijke terreur werden gesteld hadden ook zeer negatieve ervaringen met de kerk. De vrijdenkersbeweging had vroeger veel invloed in de socialistische en communistische bewegingen. Op dit terrein is nu meer pluriformiteit mogelijk. Dat is 'n praktische ervaring. Er wordt nu geen vijandige propaganda tegen godsdienst gemaakt. Je valt godsdienstige overtuigingen alleen aan in zoverre -er verwerpelijke maatschappelijke implikaties aan worden verbonden." — Hoe zit dat met de infiltratiepogingen van de CPN in de VU? „Elke partij streeft naar uitbreiding van invloed, de AR en de VVD ook. Praten over infiltratie is een verkeerde probleemstelling. Want hoe verloopt het feitelijk? Het gebeurt maar uiterst zelden (ik weet van één geval in de zeven jaar dat ik hier studeer), dat iemand al communist wasvoor hij bij de VU kwam. Gewoonlijk zijn het mensen van vaak christelijke huize, rooms-katholieken, gereformeerden, die politiek actief worden in zaken als Vietnam, bewapening of studievraagstukken. Ze ervaren dat ze door de CPN worden gesteund, ze komen mensen tegen, die ze leren kennen als communist en dan ontdek je dat die demonisering van communisten onzin is. 't Zijn gewone mensen. Een deel van de vroegere koude oorlogsideeën wordt zo doorbroken. Het feit dat studenten zulke ervaringen hebben, daar loopt Diepenhorst langs heen. Die weigert te erkennen, dat het zijn poli-

tiek is, die niet wordt genomen. Het gaat niet tegen het christendom. Met dat argument probeert hij een deel van de gelovigen op sleeptouw te nemen. Het gaat hem om de progressieve beweging, die bepaalde maatschappelijke opvattingen en praktijken op de VU w i l realiseren, waar mensen van diverse levensbeschouwingen achter kunnen staan. Daar willen kringen rond Diepenhorst nietaan. Dat isdebeslissendefactor." — Hoe zit het met de democratie in de CPN? „ W i j hebben het principe van het democratisch centralisme. Ik vind het volstrekt ondemocratisch als na een discussie een kleine minderheid een besluit aan zijn laar kan lappen. Dan hebjevoornikszittendiscussiëren." — Als de Universiteitsraad bij meerderheid een beslissing neemt, mag je dan daarna niet meer protesteren? ,,Zo'n Raad is niet met een partij te vergelijken. Dat is 'n heel ander lichaam. De partij moet slagvaardig kunnen optreden. In die slagvaardigheid moet je op elkaar kunnen rekenen." — U vergelijkt het liever met een leger? ,,Voor een deel... Het zijn zaken, die je van tevoren weet. Wat vind je een belangrijk en wat een hoger principe? Ik vind zelf solidariteit een belangrijker principe. Anders heb je geen greep meer op de ontwikkeling. Dat zie je in de PvdA gebeuren. Daar lapt de leiding de opvatting van de meerderheid van de achterban aan zijn laars. Dat tolereren wij niet. Dan kun je geen consistente politiek voeren. In de huidige crisis is het hebben van een hechte organisatie een levensbelang." — Maar lever je je daarmee niet blindelings uit aan politieke uitkomsten, waarvari je niet weet hoe die zullen uitvallen? ,,lk ben persoonlijk bereid dat te accepteren. Eer je naar zo'n partij toestapt, heb je natuurlijk globaal al dezelfde opvattingen. Dat is geen punt." — De handel en wandel van de communistische partijen in de wereld houdt nu niet direct een garantie in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 207

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's