GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 251

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 251

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

1 ^ magüTJine 29

,,Natuurkunde in de samenleving" VU-werkgroep maakte lesmateriaal voor middelbaar onderwijs Maatschappelijk gerichte schoolvakken hebben sommige voordelen boven de meer exacte. Een leerling uit de zesde klas van het voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (VWO) formuleerde het verschil, niet zonder triomf, als volgt:,,Enerzijds geen formules, dus gemakkelijker, anderzijds nadenken over problemen, dus moeilijker. Maar over een probleem kun je altijd een eigen mening hebben, dus kan de leraar dit niet fout rekenen". Hij gaf zijn mening over een onderdeel van De behoefte aan materiaal rond het onderhet vak natuurkunde dat bij wijze van proef werp Natuurkunde in de Samenleving werd behandeld op een aantal scholen. werd in het middelbaar onderwijs zelf ge, .Natuurkunde in de Samenleving" heette voeld. Er was een aantal leraren bij wie al het. afgekort NASA. Een minder oplet- jaren lang onvrede bestond over hetfeitdat tende leerling veronderstelde dat het ge- ze zich bij hetlesgeven in hun vak moesten lijknamige Amerikaanse ruimtevaart- beperken tot ,,de formules" e n - meestal bureau er dus wel achter zou zitten, maar doodgewoon uit tijdgebrek-geen kans zadat was niet zo. Het materiaal kwam van gen duidelijk te maken waar die formules, de subfaculteit Natuurkunde en Sterren- behalve voor het oplossen van een of ankunde aan de VU. Vijfhonderd leerlingen dere abstracte problematiek, nog meer in twintig klassen hebben er inmiddels er- goed voor zouden kunnen zijn. Er bestond, kort gezegd, geen lesmateriaal waarmee varing mee opgedaan.

het verband kon worden gelegd tussen wat er in de klas was geleerd en wat zich afspeelde in de samenleving. Daarnaar werd (en wordt) ook niet gevraagd in de eindexamen-eisen. Wel wordt met ingang van 1979 mogelijkheid om zgn. .,keuze-onderwerpen" in het eindexamenpakket op te nemen, uitgebreid. De werkgroep die zich aan de VU met het programma,,Natuurkunde in de Samenleving" bezig houdt (de groep bestaat uit prof. dr. E. Boeker, drs. H.M.C. Eijkelhof. dr. J. H. Raat en drs. N.J. Wijnbeek) hoopt dat dankzij deze uitbreiding ook , .natuurkunde inde samenleving" aanbod zal kunnen komen als keuze-mogelijkheid bij het eindexamen VWO. Het materiaal dat door de werkgroep, in voortdurende samenspraak met het onderwijs, is samengesteld geeft een dergelijk keuzeonderwerp handen en voeten; er (s iets. Op wat langere termijn denkt de werkgroep aan de mogelijkheid dergelijk lesma-

De werkgroep „Natuurkunde in de samenleving" v.l.n.r.: drs. H. M. C. Eykelhof, prof. dr. E. Boeko-, drs. N. J. Wijnbeek, dr. J. H. Raat.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 251

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's