GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 363

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 363

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

1^ magazine 9

,,Profetie is een zaak van de gemeente"

de hoorders herkennen (als het goed is) in wat hij zegt tegelijk zichzelf en hun wereld én God en zijn Koninkrijk. Ik besef dat dit grote uitspraken zijn en zó ook niet veel meer dan abstracte theorie - maar het zijn, meen ik, voor de bezinning op wat preken is wel fundamentele inzichten. Het geeft ook aan wat de gemeente van de predikant mag verlangen én wat ze niet van hem hoeft te nemen. Het is, denk ik, niet voldoende als de gemeente bidt voor de predikant met het oog op zijn verantwoordelijkheid in het preken - hoe belangrijk dat gebed ook is. Om dat element van , ,met de gemeente, in hun situatie luisteren" te realiseren, moeten voorzieningen in de gemeente getroffen worden. De al eerder genoemde preekvoorbereidingsgroep is zo'n voorziening. Die groep neemt het maken van de preek niet van de predikant over, ze schrijft hem niet voor wat hij te zeggen heeft - evenmin als een commissie een gedicht kan maken, kan een preekvoorbereidingsgroep een preek maken. De groep helpt de predikant luisteren. Ze helpt hem de gemeente en haar situatie beter te kennen, ze helpt hem te ontdekken wat de gemeente nu nodig heeft. Nu de vraag naar de verhouding tussen prediking en profetie. Het komt nogal eens voor dat bij een predikant de gedachte leeft dat tot zijn ambt behoort dat hij een profetische functie heeft. En het wil dan ook weleens gebeuren dat predikanten, als gemeenteleden ontstemd zijn over iets wat ze in de preek gezegd hebben, hun verwijten dat ze de profetie verwerpen. Naar mijn mening worden hier enkele dingen niet goed onderscheiden; of liever: uit de juiste gedachte dat de ambtelijke dienst, bijv. in de prediking, een profetisch aspect heeft, wordt de onjuiste conclusie getrokken dat de predikant bij uitstek degene is die tegenover de gemeente als profeet heeft op te treden. In de eerste plaats moet er op gelet worden dat de kerk hoewel ze van ouds (zie de brieven van Paulus) bekend is met het charisma

van de profetie - dit charisma nooit tische profetie is de toepassing van het geïnstitutionaliseerd heeft, nooit als Woord van God op de concrete situeen taak aan bepaalde personen heeft atie, hier en nu. Bij de profetie komt verbonden. Elk gemeentelid kan door vanuit het gezichtspunt van het Woord God op een moment opgeroepen wor- van God de wereld in het gezichtsveld, den om profeet te zijn, waarbij de ge- het moet duidelijk worden wat God meente het recht en de plicht heeft, de voor en in en van die wereld wil. Daar profetie te beoordelen of ze werkelijk zoeken christenen samen naar. Het is profetie is(l Cor. 14,29; 1 Joh. 4,1). In meer en anders dan een preek horen; de tweede plaats: ook al verschijnt de dat kan wel het begin ervan zijn maar profetie in het Nieuwe Testament als dit begin vraagt een voortzetting in het een incidentele gave, Paulus zou wil- gezamenlijk beraad, het gezamenlijk len dat alle gemeenteleden profeteer- gebed en eventueel in de gezamenlijke den en hij spoort hen aan daarnaar te en individuele daad. Dat wat ,,kerkestreven (1 Cor. 14, 5.1). Veel belang- lijk vormingswerk" genoemd wordt, rijker dan het optreden van , ,een pro- kan een moderne vorm zijn van de orfeet" is het openbaar worden van het ganisatie van de profetie. volk van God als een profetisch volk. Het verlangen van Paulus sluit zich Gemeente aan bij dat van Mozes (Num. 11,29): Het accent ligt bij de profetie dus op de , ,Och, ware het gehele volk des Heren gemeente, niet specifiek op de prediprofeten"). En de voornaamste zin kant. Uit wat ik over de preek zei, is al van de uitstorting van de Heilige Geest duidelijk geworden dat ik niet bedoel is dat dat werkelijkheid kan worden dat de preek ver blijft van de concreet(Hand. 2, 16-18). heid van het bestaan en van de vragen en verantwoordelijkheden daarin. Maar vooral als het gaat over zaken Profetisch volk die niet direct duidelijk zijn, die niet Wil de kerk naar de bedoeling van God meteen, als vanzelfsprekend uit het een profetisch volk zijn, dan is belang- evangelie en het gebod van God afgerijk - niet in de eerste plaiats dat in de leid kunnen worden, moet de predigemeente profeten optreden, ook niet kant behoedzaam zijn. Hij mag zo nu in de gestalte van de predikant - maar en dan wel zeggen welke consequendat de profetische mogelijkheden van ties een bepaald bijbels gegeven voor de gemeente gerealiseerd worden. hem inhoudt. Maar wat is er tegen om Een centraal aspect van gemeente-op- dan in de preek erbij te zeggen: ,,zo bouw is deorganisatie van de profetie. denk i'k erover maar we zouden er met Een historisch voorbeeld daarvoor is elkaar eens over moeten nadenken" te vinden in de gereformeerde vluchte- en dan kan hij eventueel een plaats en lingenkerken in Londen in de zes- tijd noemen voor een bijeenkomst tiende eeuw. Zowel in de Duitse als in waarin de problematiek wordt doorgede Franse vluchtelingenkerk had men sproken. Ik bedoel hiermee niet te daar een instelling die ,,profetie" ge- pleiten voor een rommelig organiseren noemd werd; in de Duitse was dat een vanaf de preekstoel; wat ik aanduid, bespreking van de preek door de ge- moet fatsoenlijk uitgewerkt worden. meente, in de Franse de bespreking Het gaat nu om de gedachte: profetie is van een bijbelgedeelte in de samen- een zaak van de gemeente en in die komst van de gemeente waaraan alle gemeente heeft de predikant ook op gemeenteleden konden meedoen. Pau- het punt van de profetie een bepaalde lus omschrijft ,,profeteren" als: voor functie. Wil de gemeente van de Heide mensen stichtend, vermanend en lige Geest zijn, dan moet hieraan bemoedigend spreken (1 Cor. 14, 3). naar de plaatselijke mogelijkheden en Het typische van de nieuw-testamen- behoeften - vorm gegeven worden."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 363

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's