GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 237

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 237

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

magame 15

l

TO}d ? Dt proef op de som ódn! Uiu.vdtdotm Wdsm, strijken, schoonm-i r Vrdd^ mi ddn mij udt ikdoi! zodLSidonid?^. km, eten klddrmdkm ...Enj fin,Mhw^mir^\den!

zins overdreven gesteld, was het enige recht dat vrouwen gedurende lange tijd hadden hun aanrecht. Tot in de jaren zestig kon een gehuwde vrouw nauwelijks ergens een vaste aanstelling krijgen, vormde zwangerschap een legale ontslagreden. En zelfs nu hebben gehuwde vrouwen - voor zover ze geen kostwinster zijn - bij ontslag geen recht op 2 jaar WWV. al hebben ze jaren sociale premies betaald .

Genesis 3 : 16 Maar naast deze mechanismen van meer strukturele aard bevorderen en stimuleren een aantal kulturele mechanismen, hetzij direkt, hetzij indirekt. deze werkverdeling. Kort gezegd gaat het hierbij om de in onze samenleving bestaande waarden en normen, om wat wij als Nederlanders goed en fout vinden, van onszelf, maar vooral van onze buren. Aan de hand van deze waarden en normen organiseren we ons eigen leven en beoordelen dat van anderen. Deze waarden en normen zeggen ons

® ®.

ook wat een vrouw wel en niet kan en mag doen in onze samenleving en wat voor een man normaal en ab-normaal is. Wat een normale taakvervulling is voor mannen èn vrouwen, koitom hoe de werkverdeling tussen mannen en vrouwen dient te zijn. En deze normen en waarden zijn al eeuwen oud. Zo kunnen we in Genesis 3 : 16 lezen .,Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap: met smart zult gij kinderen haren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen". Nog interessanter wordt het als we vers 17 e.v. lezen, waarin God de man aanspreekt: ,,En tot den mens (sic!) zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van den boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten. is de aardbodem om uwentwil vervloekt: al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft, en doornen en distelen zal hij u voorbrengen, en gij zult het gewas des velds eten; in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten." Generaties mannen hebben in deze en

dergelijke bijbelteksten aanleiding gevonden hun vrouwen en andere vrouwen te diskrimineren, terwijl anderszijds generaties vrouwen op grond van diezelfde teksten niet anders konden doen dan hun lot blijmoedig vanuit hun geloof te aanvaarden. Overigens bijbelteksten die niet zozeer deze werkverdeling en gezagsverhouding tussen mannen en vrouwen hebben veroorzaakt maar juist weerspiegelen. Immers, deze teksten zijn pas na eeuwen van mondelinge overleveringen aan het geduldige papier toevertrouwd, in een tijd dat mannen de samenleving al domineerden, in de tijd dat het patriarchaat tot de gewoonste dingen van de dag behoorden. Mannen schreven de geschiedenis, en onder andere omdat mannen de baas waren in de samenleving was dat in de regel de geschiedenis, gezien door mannenogen. Vandaar ook dat het scheppingsverhaal nauwelijks anders kon luiden dan het nu in Genesis luidt: het houdt ons de spiegel voor van de tijd waarin het geschreven is. En de kinderen van deze schrijvers en schriftgeleerden borduurden voort op hetzelfde thema. Zo kwam de onderdanige positie van de vrouw in het beloofde land ten tijde van Jezus Christus duidelijk tot uiting in het gebed dat de rechtzinnige jood driemaal per dag moest zeggen.. In dat gebed dankte hij God voor het feit dat hij geen goj (niet-jood) was. dat hij geen onwetende was (maar de Thora kende) en dat hij niet als vrouw geboren was. Een joodse vrouw mocht niet in de Thora onderwezen worden, en omdat ze de Thora niet kende, dus geen kennis had van de wetten, was haar rol in het openbare leven uiterst beperkt. Alleen als moeder werd ze hogelijk gewaardeerd, als ze tenminste in staat was het leven te schenken aan een zoon: immers, één van die zonen kon de Messias zijn! Al deze opvattingen en gedragingen hebben hun invloed op onze kultuiir gehad, op de huidige werkverdeling

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 237

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's