GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 403

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 403

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

m magame 5

Beelden van een lesje „Koffiezetten". De les werd oj^enomen op video-band, 7x>dat later kon worden beoordeeld wat goed en wat fout was gegaan, (foto: Mare van Dorp, AVC-VU)

Methodiek

I

VU-magazine stelt zich de toestand in een kleuterklas voor ogen en vraagt of een leidster zich in zo'n klas kan permitteren met één kleuter bezig te zijn. ,,We hebben ons daarop in zoverre een beetje verkeken, dat we dachten dat kleuterleidsters f^ewend waren de klas in groepjes te splitsen en zo te werken. Dat viel nog al eens tegen; er werd veel klassikaal gewerkt. We hadden het idee dat de stap van het werken in groepjes, naar het voeren van korte 'denkgesprekjes' met bepaalde kinderen, niet zo groot zon zijn. Vandaar dat we in de methodiek ook een cursusje hebben gestopt waarbij de

leidsters konden leren hun kinderen zelfstandiger te laten werken, waardoor ze de klassen in groepjes konden indelen". (Een voorbeeld van een dergelijk denk-gesprekje staat elders op deze pagina's) Naast de methodiek die werd ontwikkeld voor de kleuterleidsters, kwam vanaf het cursusjaar 1974-"75 nog een tweede methodiek, namelijk die voor de ,,taakleidsters'. Deze speciaal aangeworven leidsters kregen een intensieve, meer verfijnde training die was toegespitst op het onderwijs geven in de één-één situatie. Deze extrakrachten kregen vooral tot taak ,,diagnosen" te stellen bij zwak-func-

tionerende kinderen: waar maken ze (steeds weer) fouten? Dr. Groenendaal: ,,Als een kind in de klas een fout maakt, dan is het meestal z.o, dat een ander de beurt krijgt. Er kan nauwelijks op worden door gegaan. De taakleidsters konden de fouten niet alleen signaleren, maar er ook op in gaan, bijvoorbeeld door bepaalde vereenvoudigings-technieken toe te passen. Het voeren van zulke 'diagnostische dialogen' kan eigenlijk alleen maar in één-één situaties".

L: Hé, jij denkt, jij denkt brood. Denk jij nog steeds dat het cake is? (k. knikt j a ) . . . Ja? Haal het er eens uit (K. pakt broodje)... Nou zeg, is dat cake? (Andere kinderen: nee, brood, brood). .Jullie denken brood; weetje wat? Mag jij het even proeven, Wendy. Dan weet je meteen of 't cake is, O.K.? . . . Kan je er zo een stukje afhalen? K: (knikt, pakt brood en wil er een stukje uitplukken). L: Hoe zou . . . 't kan zo. Maar we kunnen 't ook anders doen. Wat zouden we kunnen gebruiken om hier een sneetje of te snijden? Hoe kan je daar iets afsnijden? K: van cake L: Kanje dat met de hand doen, zo? (L. maakt snijbewegingen). Nee, hè? K: Met 'n mes. I : .Jij denkt: met 'n mes. Weet je wat,

Manolito, kijk jij eens of daar op het tafeltje onder dat plastic, of daar een mes ligt? (K. loopt naar tafeltje om een mes te halen). .Nou zeg, je hebt meteen 't goeie. Tjee, wat een groot mes. Weet je hoe dat heet, zo'n mes, Manolito (L. toont me,s). K: Nee. L: Is dat een gewoon mes? Ik pak d'r nog even een mes bij (L. pakt ander mes), want ik heb een heleboel meegebracht. Is dat 'n gewoon mes, Manolito? K: Ja, een broodmes L: Een bróódmes; het is een heel groot mes. Zeg 't almelaal maar: 'n broodmes. K: (allen): 'n broodmes. L: Ja, 't is een heel groot mes. Zo, nou ga ik dit, nou ga ik hier eens even een stukje afsnijden. Kan jij het proeven, hè. maar als ik nou ga snijden, Diana, wat zal er dan gebeuren, als ik zo ga

snijden (L. krast met mes op tafel). K: Komt d'r 'n stuk af. L: Ja, goed zo; maar als ik zo op de tafel kom, wat zal er dan op de tafel komen? K: 'n kras. L: Ja; denk je dat dat mag? K: Nee. L: Nee; we kunnen er beter iets onder leggen. K: (knikken ja). L: Wat zou jij er onder leggen? K: Handdoek. L: 'n handdoek kan je eronder leggen. Maar - pak de handdoek maar eens even (Wendy loopt naar tafeltje en komt met theedoek terug). L: 'n theedoek is dat, hè? Leggen we dit eronder. Maar als ik nou snij, Diana, wat zal er dan gebeuren, als ik hier door ga snijden? (L. wijst met punt van mes op de theedoek).

Kijkje in de klas In de loop van de trainingen van leid-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 403

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's