GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 37

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vü magazine 35 tief, terwijl slechts een kwart van de cursisten de boekjes negatief beoordeelde. Volgens de cursisten hebben deze radio- en TV-uitzendingen weinig nieuwe informatie en kennis opgeleverd, dit in tegensteüing tot de katernen. Ruim de helft van de ondervraagde cursisten heeft één of meer in de katernen genoemde suggesties in de klas toegepast. Het betreft hier het beter en meer gevarieerd gebruik van didaktische werkvormen, het formuleren van doelstellingen, leerplanontwikkeling en het formuleren van een lesplan. Bij radio- en TV-uitzendingen werd de aansluiting bij de dagelijkse praktijk van het lesgeven node gemist. Bijna 15% van de cursisten ergerde zich zelfs bij deze uitzendingen aan de saaie presentatie, het gebruik van ingewikkeld vakjargon en het overbodige gepraat. Alles bij elkaar nemend heeft toch tweederde van de cursisten (AVO-leraren) de ABL-cursus als goed beoordeeld. Dit relatief gunstige oordeel was vooral gebaseerd op het gunstige oordeel over de katernen.

wijs ook multimediaal kon worden opgezet en uitgevoerd. Met behulp van toetsen voor, tijdens Op grond van het evaluatieonderzoek en na afloop van de cursus is nagegaan kan worden gekonkludeerd dat de hoe het stond met de kennis van de ABL-cursus eigenlijk als een gewone cursisten met betrekking tot de in de schriftelijke cursus heeft gefunktiokaternen behandelde stof. Duidelijk neerd. Dat de illustrerende funktie van kan worden gekonstateerd dat deze radio en TV niet voldoende tot zijn kennis na het doorwerken van de ka- recht is gekomen is ons inziens te wijternen was toegenomen. ten aan het feit dat deze uitzendingen Overigens kan ook worden gekonsta- inhoudelijk te weinig gericht waren op teerd dat de cursisten bij de aanvang praktische toepassingen van het in het van de cursus meer van onderwijs- schriftelijk materiaal aangebodene. kundige zaken afwisten dan de niet- Wij hebben de indruk dat deze funktie cursisten onder de AVO-leraren. Een van radio en TV moeilijker te realiseneveneffekt van de cursus is dus dat ren is naarmate de cursusstof op een het verschil in kennis van de onder- hoger abstraktieniveau ligt. Dit houdt wijskunde tussen cursisten en niet- ook in dat de regisseurs en de producursisten is toegenomen. Ook kon cers behalve een zeer goede kennis worden gekonstateerd dat het volgen van het gebruik van deze media, zelf van de ABL-radio- en TV-uitzendin- op post-akademiaal niveau in het desgen geen invloed heeft gehad op de betreffend vakgebied moeten zijn intoeneming van de onderwijskundige gevoerd. kennis. Een en ander betekent dat radio en TV bij post-akademiaal onderwijs slechts tegen relatief zeer hoge kosten een Multimediaal post-academiaal nuttige funktie kunnen vervullen. De onderwijs? persoonlijke mening van de schrijver De ABL-cursus was destijds ondermeer opgezet met de bedoeling uit te (veivolii op pagina 36) proberen of post-akademiaal onder-

Leereffekt van de cursus

Het team NCRV-VU-project. Links presentator drs. J. Beliën, rechts prof. dr. .Jac. Schouten, midden de regisseur

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's