GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 100

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 100

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

1^ magazine 10

Ex-minister Udink: meer oog voor bedrijfsleven.

betrekkingen met andere staten aangaan, ze hebben een eigen zetel in de VN, maar ze hebben materieel gezien nauwelijks een been om op te staan. Ze zijn bijvoorbeeld voor wat betreft de prijs van de grondstoffen die ze exporteren afhankelijk van wat de geïndustrialiseerde landen ervoor wensen te betalen. En dan is de formele gelijkheid een onvoldoende middel om ervoor te zorgen dat er een materiële herverdeling, een materiële gelijkheid komt." ,,Destijds bij de ondertekening van de Verklaring van de Rechten van de Mens in "48 werd er geen onderscheid gemaakt tussen burgerlijke, politieke en economische rechten en vrijheden. Later heeft men daar twee verdragen van gemaakt. Men dacht datje over de burgerlijke en politieke vrijheden makkelijker tot overeenstemming zou kunnen komen dan over de sociaaleconomische. Dat ligt dus wel wat anders. Het sociaaleconomisch verdrag richt zich meer tot de staten. Bij het verdrag over de burgerlijkpolitieke vrijheden staat er: iedereen heeft het recht op dit of dat. bij de sociaal-eco-

lusteloos?

bbfungin versterkingswijn dr.Willmar Schwabe bv ' uitsluitend verkrijgbaar bij apottieker en drogist

jraïw

nomische gaat het om: staten verplichten zich om zus of zo te doen of te laten. Je kunt je inderdaad afvragen of het volkenrecht zich uitsluitend tot staten moet blijven richten, of bij het internationale recht niet alleen de staten maar ook de inwoners van die staten rechtssubject, rechtspersoon kunnen zijn. Nu kan dat nog niet. Je kunt niet als individu bij het Internationale Hof van Justitie in Den Haag een klacht tegen een bepaalde staat indienen. Zelfs de Verenigde Naties kunnen dat niet, alleen staten onderling. Maar zelfs dan . . . kijk, wat Amnesty International doet, zich uitspreken over de schending van de rechten van de mens in Rusland, Uganda en noem maar op, als Nederland dat zou gaan doen, voor het Hof bijvoorbeeld, zou dat op grond van het geldende volkenrecht te beschouwen zijn als een inmenging in de binnenlandse aangelegenheden aldaar, een inbreuk op de soevereiniteit van die staten. Die rel tijdens de Lomé-conferentie . . . ja, je kunt je inderdaad afvragen of burgerlijke en politieke vrijheden niet een soort luxe zijn dieje je moet kunnen veroorloven. Het kiesrecht bijvoorbeeld is toch voor een deel ook weer verbonden met het ontwikkelingsniveau van de mensen, met het politieke systeem. Je moet er begrip voor hebben dat de Derde Wereld-landen het simpelweg niet kunnen effectueren op een wijze die zo langzamerhand bij ons gemeengoed geworden is. Óf niet willen natuurlijk. Die nieuwe landen zijn zeer kien op hun eigen soevereiniteit. Dat is eigenlijk het enige wapen dat ze hebben tegen inmenging van buitenaf. Zo van: we zijn soeverein gelijkwaardig en soevereine staten onder elkaar bemoeien zich niet met hoe ieder intern z'n eigen huishouding regelt.

Goed nieuws 1 voor alien die Gods Woord liefhebben.

En wanneer zo'n land daar een inbreuk op moet dulden, kan het zeggen: nou kom ik weer in een nieuwe koloniale verhouding terecht, want natuurlijk is bij ons niet alles zo goed geregeld als bij jullie. Ook niet ten aanzien van de rechten van de mens. Je kunt wel kritiek leveren op erbarmelijke toestanden in gevangenissen van bepaalde landen, maar je moet wel beseffen dat de gevangenisbudgetten daar nou niet bepaald de hoogste van de wereld zijn. Eisen stellen is dan moeilijk. Je gaat die staten met hun materieel onoverzienbare achterstand formeel plaatsen alsof ze die achterstand niet hebben, alsof ze bepaalde rechten en vrijheden nu al kunnen verwezenlijken. Daarom is het begrijpelijk dat die landen zich gaan verzetten tegen dit soort kritische geluiden vanuit de westerse wereld. Dat betekent niet dat het Westen dan moet terugschrikken en geen discussie aan moet gaan met die landen over de rechten van de mens. Je zult echter ook vanuit het Westen, veel meer dan je tot dusver met de ontwikkelingssamenwerking doet, die landen in staat moeten stellen om die achterstand materieel in te lopen om zodoende de mensenrechten in het eigen land een behoorlijke basis te geven." Is ontwikkelingssamenwerking dan een soort premie, een aanmoedigingsprijs voor een behoorlijk intern beleid ten opzichte van de bevolking? De Waart: ,,Je moet dat los zien van een of andere premie, anders heb je geen redelijk aanknopingspunt om met die landen over de rechten van de mens te praten. Over het algemeen zijn de Westerse landen toch wat huiverig om daar steeds over te beginnen. Je moet dan namelijk ook toelaten dat die andere landen zich bijvoorbeeld gaan bezighouden hoe Nederland zijn werkgelegenheidsbeleid hanteert, hoe Europa het landbouwbeleid regelt enzovoorts."

Tweede pakket met

7 SERIES BIJBELSTUDIES Naar lezingen in Amerika, Engeland, Nrd.- Afrika, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Zwitserland van ir D. J. Christiaanse. EERSTE PAKKET 1. De naam boven allen naam 2. 32 Gelootsmannen 3. Genade en waarheid 4. 14 Brieven van Paulus 5. Het jaar 2000 6. Gods geheimenissen 7. Christus in Psalmen en Profeten Alle 7 series tegelijk A 14,-.

f^.f4,f4,fi,f4,f3,f4,-

TWEEDE PAKKET 1. Overdenkingen over de vier evangeliën 2. De Heilige Geest die in ons woont 3. Lichtend uitzicht op morgen 4. Wapenrusting voor vrede 5. Kerkgeschiedenis in vogelvlucht 6. De Gemeente van Christus 7. Het gebed Alles series tegelijk ^12,-. Beide pakketen tegelijk / 26,-. Alles franko na girostorting op 1793613.

Bijbelcursus Oudewater P.B. 44.

f6,f3,f6,f3,f4,f2,f3,-

U heeft zelf zo'n zestienjaar op het departement gewerkt. Heeft u te maken gehad met het dilemma: moeten we dat land nu hulp verlenen terwijl het intern een schrikbewind voert of naar buiten toe agressief optreedt? De Waart: ,,Ik heb bij buitenlandse zaken bij de directe technische hulp gezeten, maar persoonlijk heb ik niet direct met dat dilemma te maken gehad. Als ambtenaar kun je natuurlijk niet een bepaald land uitkiezen, je kunt wel bij die keuze adviseren. Maar wat natuurlijk in al die jaren een belangrijk voorbeeld geweest is, zéker onder Pronk, maar ook al daarvoor, dat is Indonesië. Daar kon je zeggen: het vasthouden van vele duizenden mensen, zonder vorm van proces, verdraagt zich dat men een toch officiële band met dat land in de vorm van ontwikkelingshulp. Uiteindelijk is er gekozen voor handhaving en onder het nieuwe kabinet is er zelfs sprake van uitbreiding van die hulp. Persoonlijk heb ik ook altijd gevonden dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 100

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's