GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1980 - pagina 142

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1980 - pagina 142

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

1 ^ magüTine 8 dus ,,sturende principes"" met betrekking tot onze kijk op de werkelijkheid en de verdere ontwikkeling van de theorie; invloeden die zich overigens niet geheel laten herleiden tot logische implicaties uit de voorafgaande stand van wetenschappelijke zaken. Je zou kunnen zeggen dat in het wetenschappelijk ontwerp een vrijheidsmoment zit, een keuzemogelijkheid. Dat impliceert ondermeer dat de wetenschap ons niet de werkelijkheid laat zien, die objectief gegeven is. Er is eerder sprake van werelden die als mogelijkheden binnen de werkelijkheid gegeven zijn, die aan het licht worden gebracht, onthuld worden. Een samenspel dus tussen gegeven mogelijkheden en menselijke creativiteit. Tot het wezen van de werkelijkheid zullen wij niet doordringen. In de ontwikkeling van de wetenschappelijke theorieën zit dus een normatief moment, al moet hier direct aan toegevoegd worden dat in dit opzicht de natuur- en menswetenschappen niet over één kam kunnen worden geschoren. Een ander punt, misschien wel het belangrijkste in dit verband, is dat het wetenschappelijk wereldbeeld te beperkt is als het gaat om de vormgeving van het menselijk bestaan. De wetenschappelijke analyse is van groot belang om vragen aangaande de structuur en het functioneren van het in de werkelijkheid gegevene te beantwoorden, maar schiet te kort wanneer de vraag aan de orde komt hoe een en ander behoort te functioneren. En dat deze vraag toch beantwoord moet worden, al was het alleen maar om te kunnen overleven, is wellicht nog nooit zo duidelijk geweest als op dit moment. .,De arrogantie van de materialistische wetenschapsleer verflauwt en soms mag in de beschaafde wereld zelfs de naam van God worden genoemd", zo merkt Schumacher op in zijn ,,Gids voor de verdoolden". Verder constateert hij: ,,Het nieuwe experiment om te leven zonder religie is mislukt en als we dat eenmaal hebben ingezien, weten we welke taken ons in de navolgende tijd wachten". Er is natuurlijk hierover veel meer te zeggen, maar waar het hier om gaat is dat wetenschap in een breder cultuur perspectief beoefend moet worden dan in de regel het geval is. Zonder de vraag naar de zin van de dingen (en dat is een religieuze vraag) en de daarmee samenhangende normatieve gezichtspunten zal de wetenschap aan haar

Betaling abonnementsgeld Bij dit a p r i l n u m m e r van VU-Magazine is een acceptgirokaart gevoegd voor het abonnementsgeld 1980. Dringend verzoek: w i l t u op de kaarten, die w i j de komende w e k e n hopen t e o n t v a n gen, geen mededelingen aanbrengen? De kaarten w o r d e n namelijk automatisch verwerkt.

doel voorbij schieten en uiteindelijk zich tegen het menselijk bestaan zelf keren. Van een universiteit mag verwacht worden dat zij haar leerlingen ook, of misschien wel juist, op deze punten toerust. Daarom moet er gepleit worden, waar het de VU betreft, voor een permanent bezig zijn met de bijbelse visie op mens en wereld, maar dan wel graag op een meer creatieve wijze dan tot voor kort onder ons het geval was. Velen aan deze universiteit menen het wel te weten waar het in de bijbelse openbaring over gaat. Helaas blijkt telkenmale dat velen van hen vrijwel

lusteloos?

biofungin versterkingswjn dr.Willmar Schwabe bv uitsluitend verkrijgbaar bij apotheker en drogist

niet verder zijn gekomen dan het hanteren van verouderde theologische concepten die meer verduisteren dan verhelderen. Dan laten we nog maar buiten beschouwing de opvatting dat bijbelse oriënteringen toch alleen maar tot repressie leiden. In dit verband merkte Overbosch onlangs op , , . . . als zelfs zulke brillante geesten (bedoeld zijn Kolakowski en Annie Romein-Verschoor) blijkbaar niet kunnen doorstoten tot de boodschap van wezenlijke bevrijding, waarom het in de bijbel telkens weer begonnen is, moet er met het kerkelijk onderricht de europese eeuwen door het een en ander fundamenteel mis geweest zijn". Wat er al niet aan misverstanden en onkunde op dit punt is op te ruimen is amper te overzien en dan laten we simplismen zoals omtrent schepping en evolutie nog maar buiten beschouwing. Wij dienen te beseffen, het zij nogmaals gezegd, dat een christelijke universiteit die zich niet bezighoudt met de bron waaruit zij zegt te willen leven als zodanig haar bestaansrecht' verliest. Want hoe zullen anders de bijbelse beseffen aangaande mens en wereld richtinggevend kunnen inwerken op ons handelen in en met de wetenschap? En dan moet het, wat de universiteit betreft, praktisch nog beginnen. Van een ieder in dit verband hetzelfde of evenveel verwachten getuigt van weinig realiteitszin. Ook in dit opzicht zal er taakverdeling nodig zijn om met elkaar het geheel te dienen. Lang niet elke gekwalificeerde wetenschapper bezit voldoende affiniteit voor wijsgerige vragen. ,,Alleen al hierom'" - zo stelde de Werkgroep - ,,is het zeer gewenst om op een systematische en georganiseerde wijze bezig te zijn met een bezinning op de consequenties van de doelstelling van de VU op het gebied van onderwijs en onderzoek. Zonder ook maar iets af te doen aan de verantwoordelijkheid die de faculteiten in dit opzicht hebben - integendeel -, mag toch worden gesteld dat een centrum binnen de universiteit dat nadrukkelijk de opdracht heeft om zélf bezig te zijn met de uitwerking van de doelstelling èn om die binnen de universiteit te stimuleren, de aandacht juist op deze taak van onze universiteit gevestigd zal houden". Zo is het BC er dan gekomen, met steun van de Vereniging. Uiterst bescheiden van opzet. Maar vol goede moed blijven wij het spoor hardnekkig volgen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's

VU Magazine 1980 - pagina 142

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's