GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1981 - pagina 291

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1981 - pagina 291

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

^E^

Reclame 's middags brengt minder op, eenvoudig omdat er dan minder kijkers zijn. En zeker zal dit het geval zijn wanneer — zoals van NOS-zijde bepleit —de zendtijduitbreiding met name ook ten goede zal moeten komen aan minderheidsgroepen, zoals bejaarden, etnische minderheden (ook minister Gardeniers wekte reeds hoge verwachtingen bij hen, al zei ze erbij dat de minister ten slotte niets te vertellen zal hebben hoe de zendtijduitbreiding zal worden ingeme-uren per week vele tientallen miIjoenen meer p ^ vuld), zieken, kinderen enzovoorts. jaar op, gezien de enorme vraag. '^''ttl^H^^^ Op de signalen van het marktmechan^D^Pwordt merkwaardiger wijs door Economische '«^fen niet De prijs van de televisie-reclame komt min of meer meer gelet wanneer het om tv-reclame gaat. De rij willekeurig totstand. Dat was al het bezwaar een wachtende klanten voor het STER-gebouw, een nogkleine twintig jaar geleden in de regeringsnota tegen al Oostblokachtig verschijnsel, zou aanzienlijk uithet, van Duitsland overgenomen, systeem. Er wordt dunnen wanneer de prijs fors omhoog ging. door het programma een al dan niet groot publiek Overigens gingen er ook al waarschuwende stemgekweekt, waarvoor de kosten voor het leeuwendeel men op om niet al die wachtenden voor serieuze betaald zijn uit de omroepbijdrage en dat publiek klanten aan te zien. Gezien de grote liefhebberij wordt weer aan adverteerders verkocht. Voor zover zouden vele adverteerders overvragen (majoreren) er prijsverschillen in de STER-tarieven zitten, worden om beter aan hun trekken te komen. die veroorzaakt door het aantal ingeschakelde toe- Mei vorig jaar verscheen er een artikel in Adformatie stellen op het tijdstip van uitzending. Bij de start in 1967 is men even boven de Duitse tarieven gaan zitten en beneden de Zwitserse. Sindsdien worden de tarieven jaarlijks wel verhoogd, maar Economische Zaken houdt die altijd lager dan STER en NOS zelf willen. De bedoeling, prijsbeheersing, is nobel, maar een cultuurpolitiek effect heeft het ook. Het bevordert de vraag naar ether-reclame en schept tegelijk de noodzaak tot uitbreiding van de STERzendtijd wil de omroep aan de geplande miljoenen komen. Vergeleken bij de prijzen van advertenties in de gedrukte media zijn de STER-tarieven sinds 1967 zwaar tenachtergebleven, berekende directeur Smeekes. En dat wakkert uiteraard de vraag naar ether-reclame aan. Een fors inlopen van deze tariefsachterstand zou het nuttige effect kunnen hebben dat de opbrengst voor de omroepen stijgt zonder dat men de kijkers behoeft lastig te vallen met méér televisiereclame of dat men zich het hoofd behoeft te breken hoe momenten te creëren waarbij tv-reclame kan worden geplaatst. (Meer journaal-uitzendingen b.v. alleen ter wille van de reclame). Wanneer de prijs van de STER-tarieven „op de markt" was ontstaan, brachten de huidige drie recla-

Tariefsachterstand

Minister Gardeniers

Minderheidsbelangstelling in de verdrukking. Cartoon in 1962 opgenomen in de brochure „Voor vrijheid in de ether" van de Federatie van Omroepverenigingen

vu-Magazine 10 (1981) 7 (julj)

^

van Dave Lagewaard (marketing- en mediadirector), die op dat verschijnsel wees en die o.a. daarom een groot vraagteken zette bij de veronderstelling dat de STER-opbrengsten zouden kunnen worden verdubbeld. ,,Een stijging van 25 % lijl<t tieel wat reeëler, taxeerde hij. „Daarmee zou liet aandeel van tv in de bestedingen van merk artH<eien 25 pet zijn, ongeveer evenveel als in Groot-Brittanie, waartv-reclamezendtijd zeker niet zo scliaars is als in Nederland." Als hij gelijk heeft, dan zijn de plannen van de NOS op droombeelden gebaseerd. En wat gaat er gebeuren wanneer de STER moeite gaat krijgen de reclamezendtijd te verkopen? In de 25-procentsprognose werd nog uitgegaan van een handhaving van het STER-monopolie op de binnenlandse markt. Mocht Luxemburg op de kabel binnendringen omdat regering en parlement verzuimden de toegang afdoende te blokkeren, dan wordt de financiering van Hilversum helemaal een ramp, want eenmaal een satelliet gelanceerd moet Luxemburg kost wat kost proberen de Nederlandse 265

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's

VU Magazine 1981 - pagina 291

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's