GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1981 - pagina 287

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1981 - pagina 287

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

achtergrond wel een visie, rnaar DE pers en DE omroep niet. Slechts een beperkt materieel belang bracht de kranten in de NDP samen en wanneer daartoe geen wettelijke verplichting had bestaan, waren EO, VPRO, Veronica en VARA stellig nooit in één organisatie terecht gekomen. Wat NDP en NOS in deze problematiek ter tafel brengen, moet zich daarom wel beperken tot enkele materiële aspecten van de zaak. De NCRV begreep dit, toen deze omroep vorig jaar oktober een eigen rapport over de omroep in de tachtiger jaren publiceerde ,,Oog voor de Toekomst", waarin op doordachte wijze stelling wordt genomen tegen de neiging tot drastische uitbreiding van zendtijd en STER. „Het is duidelijk dat een omroep als de NCRV, waar de discussie gaande is over de nieuwe levensstijl, een drastische uitbreiding van reclame moet afwijzen." De NCRV was zichzelf. Evenals trouwens de TROS, die vanuit een tegengestelde cultuurvisie in februari '80 een brief aan het parlement stuurde waarin om invoering van dag-televisie (te betalen uit reclame) werd aangedrongen. Voor het verkrijgen van inzicht wat in Hilversum leeft, had minister Gardeniers niet DE omroep (de NOS) moeten vragen wat men wenste voor de tachtiger jaren, maar de afzonderlijke omroepen. Er zijn belangrijker zaken aan de hand dan een belangenconflict NOS-NDP.

Pro's en contra's Opvattingen over reclame vertonen sterk politiekideologische trekken. In 1977 liet het adviesbureau voor reclame en marketing Franzen, Hey & Veitman. een aantal bekende en onbekende Nederlanders uitspraken over reclame doen, die eerst in het reclameblad Adformatie gepubliceerd werden en naderhand in een boekje ,,Pro's & Contra's" werden gebundeld. Liberalen spreken met gewijde eerbied over het uitdragen van verkoopboodschappen. Een goede en eerlijke reclameboodschap draagt bij tot vergroting van het onderscheidingsvermogen van mensen, en is derhalve van onschatbare waarde voor hen die vergroting van mondigheid nastreven. Zij die reclame afwijzen, leggen zich in feite neer bij de onmondigheid van mensen. N. J. Ginjaar-IMaas De VVD beschouwt de particuliere ondernemingsgewijze produktie als hoeksteen van onze samenleving. Daarbij horen concurrentie en goed geïnformeerde consumenten. Reclame bevordert die concurrentie en verschaft die informatie. Kan een goed produkt door goede reclame beter worden verkocht; een slecht produkt redt het met wat voor reclame dan ook, niet. De beste reclame is en blijft dan ook de kwaliteit van het produkt. Hans Wiegel Reclame draagt bij tot meer veelkleurigheid en veelvormigheid in de samenleving. Een liberaal spreekt dat aan. D.J. O. Dees Soms wordt ook duidelijk welke westerse waarden nu precies moeten worden verdedigd: ,,Men kan nu wel verboden beramen Voorgevallen van overbodige reclame 10(1981)7Qulj)

/

^

^^IW

Maar reclameverbod Is de dood in de pot Zoals iedere Rus kan beamen."

V^fli^H 1 d^l^M M ^^p^ll^Z^F L^ebels

De kamervoorzitter echter prijst een guldeff middenweg aan: De Oosteuropese maatschappij is zo grauw als de partij die altijd gelijk heeft. De westerse maatschappij is zo schel als de troep partijtjes ongeregeld. Een beschaafde samenleving bevordert oorspronkelijkheid en bestrijdt opdringerigheid. Het compromis kenmerkt een sociale democratie. D. Dolman Een partijgenoot van hem bedacht bijtijds dat ook reclamejongens kiesgerechtigd zijn: l^aar reclarhe het watermerk van het kapitalisme is, moet niet de reclamemaker, maar het systeem worden veroordeeld. Of meent u werkelijk dat de STER meer verwerpelijk is dan ons aller verknochtheid aan materiële zaken? Jaap van der Doef Ons aller...? Zoals op velerlei levensterrein moet ook de reclame vallen onder de bede: „Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze" en onder het gebod: „Gij zult niet begeren". H. van Rossum Aan PPR-zijde bestaan veel reserves: De reclame is tegelijk aanjager en slachtoffer van een dolgedraaid economisch systeem. Daardoor komt de voorlichtende taak niet goed over. Voor reclame geldt te vaak, dat ze een beroep doet op de drift naar hebben, krijgen en erbij horen van mensen. H. J. G. Waltmans Reclame heeft twee kanten. Ze biedt informatie over het bestaan van bepaalde produkten en is derhalve een voorwaarde voor kwaliteitsconcurrentie. Daarnaast dient de reclame tot overreding tot meer en meer consumptie. Reclame moedigt mensen aan met de „trend" mee te gaan. Dat laatste wordt steeds minder verantwoord vanwege het beslag dat we leggen op grondstoffen en energie. Reclamemensen zouden zelf de eersten moeten zijn om te bezien hoe de overredende reclame kan worden teruggedrongen. B. de Gaay Fortman D '66 kan het altijd zo mooi zeggen Fabrikanten en politici maken reclame voor hun produkt. Goede wijn behoeft geen krans, hij moet wel onder de aandacht worden gebracht. Reclame voor een materieel produkt kan even verhelderend of misleidend zijn als reclame voor een politiek

261

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's

VU Magazine 1981 - pagina 287

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's