GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1985 - pagina 369

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1985 - pagina 369

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

*,3^ / - ^ l *

de vermeende anti-Amerikanen eens goed te onthutsen. Dominees die in het Nederlands preken, moeten vooraf hun meditaties in vertaling op het politiebureau overleggen. Waar de agenten door de geestelijke inhoud niet gesticht zijn, verdwijnen sommige predikanten voor kortere of langere tijd achter de tralies. Soms worden ze spontaan verjaagd, zoals ds. Weersing uit Peoria, die, samen met de onderwijzer van de christelijke school, door enkele honderden patriotten de prairies ingedreven wordt. Ook zij hadden de vlaggen in hun onderscheidene lokaliteiten geweigerd. Even later steekt een groep vaderlandslievenden de gereformeerde school en kerk in brand, iets dat elders ook gebeurt. Want voor de Amerikanen zijn alle Hollanders één pot landverraderlijk nat. Al deze gebeurtenissen rond de Wereldoorlog — en daarom hebben we ze belicht — worden door moderne onderzoe-

. •'KJm

'U kwam hier voor de vrijheid, help nu die te behouden.' Aanplakbiljet uit de Eerste Wereldoorlog van C. E. Chambers

Een Christelijk Gereformeerd hoelcje in Grand Rapids rond 1890: de Icerk, de school en de pastorie

dat men in Berlijn juichte over zo'n daad? Iemand als hij had "zijn recht om tussen fatsoenlijke mensen te leven, verspeeld". Kort en goed, Hoeksema was rijp voor het vuurpeloton, luidde het oordeel. Hoeksema, zich bedreigd voelend, stapte, als een echte Amerikaan, zonder dralen naar de wapenboer, verschafte zich een pistool en toen hij kort daarop door enkele lieden lastig gevallen werd, had hij bijna geschoten, in de beste tradities van Oom Sam.

kers als een centraal scharnier in de geschiedenis van de Hollandse Amerikanen beschouwd. Enerzijds, onder de druk van de Amerikaanse samenleving, snijden velen de band met Nederland door, gaan van de ene op de andere dag Engels spreken en laten zich nillens willens veramerikaansen. Eindelijk dringt het besef door dat Amerika zich niet naar de calvinistische beginselen van de Nederlanders zal schikken, maar dat het omgekeerd de Hollanders zijn die zich hebben aan te passen. Moeizaam komen ze uit hun schulp en tasten de Amerikaanse samenleving met schuchtere, nieuwe ogen en handen af.

A

lom raken Hollanders in het nauw. Een aantal moet z'n (vermeende) houding met ontslag bekopen. In allerlei dorpen en steden waar Hollanders huizen, vinden verfakties plaats: hun woningen worden 's nachts in de kleuren van de Duitse vlag bijgelakt en opgesierd met kreten als 'Wees een Amerikaan!'. Vooral in Michigan en lowa hangen onverlaten de Hollandse kerken vol met Amerikaanse vlaggen, om VU-magazine, 14e jaargang nr. 8, september 1985

Maar tegelijkertijd leiden de moeilijkheden uit de oorlog tot een scherper bewustzijn van de eigen identiteit: de Amerikanen beschouwen hen immers als 'anders' en zelf voelen ze dat ook wel zo. Een eigen weg diende gezocht, die na jarenlange probeersels en diskussies gevonden werd: be303

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's

VU Magazine 1985 - pagina 369

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's