GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1985 - pagina 213

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1985 - pagina 213

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

prettig vinden. Dat huilen vergaf hij me vi/el, want hij hield van me, zei hij en dat hoorde zo. Dat deden alle vaders en dan zei hij: 'Ga dan vanmiddag maar met mij naar de kerk, dan kun je God om vergeving vragen'. Want hij noemde dat huilen 'tegen je vader opstaan' en dat mocht niet." De rol van de godsdienst speelt in het hele boek een belangrijke rol. Niet alleen waar het protestantse gezinnen betreft maar ook het katholieke geloof komt aan bod. Met name de levens van heilige vrouwen waren voor veel meisjes een voorbeeld. Maria Goretti was een }ong meisje dat verkracht dreigde te worden door haar buurjongen. Zij verzette zich hevig omdat ze haar kuisheid wilde bewaren. Dat lukte haar goed want ze werd door de jongen met messteken om het leven gebracht. "In dit verhaal", zo constateert Annie Imbens, "wordt duidelijk gemaakt dat je als meisje je leven over moet hebben voor het bewaren van je kuisheid." Rond 1950 werd Maria Goretti heilig verklaard. Een andere heilige is Lidwina van Schiedam. Op haar vijftiende jaar brak ze haar rib tijdens een val bij het schaatsenrijden. In plaats van te genezen, zoals meestal gebeurt, bleef Lidwina ziek. Zij was door God uitverkoren om ziek te zijn en zo te boeten voor de zonden in de wereld. Lijdzaamheid wordt in het meisje dus sterk aangemoedigd, en daarmee wordt zij een makkelijke prooi voor incest. In het boek is ook een interview opgenomen van een vrouw die dogmatisch anti-godsdienstig is opgevoed. In het linkse milieu waar zij uit kwam bleken dezelfde vrouwbeelden te gelden als in de godsdienstige gezinnen. "Socialisten en communisten hebben de onderdrukte positie van de vrouw nooit echt onderkend. Het zijn echte mannenculturen. Zelfs de seksuele revolutie heeft in linkse kringen meer voordelen aan mannen gegeven. Ze bleven denken: 'Als een vrouw nee zegt, bedoeltzeja'. Ze praatten nietoverde ideologieën daarachter. En dan wel wijzen naar kerken waar vrouwen niets te zeggen hebben." Weerstand Drs. W. Top is als vakdidacticus verbonden aan de subfaculteit geschiedenis van de VU. Hij werkt al enige tijd aan een onderzoek over gereformeerden en seksualiteit. ,,lk houd me met name bezig met de voorlichting over seksualiteit: op welke bronnen heeft men zich altijd beroepen en waarom. De vraag is natuurlijk of het bij gereformeerden anders ligt dan bij buitenkerkelijken, en zo ja, hoe dat komt. Ze

VU-Magazine14(1985)5mei1985

Drs. W. Top

gaan ten slotte vaak tot dezelfde bronnen terug." "Dit boek. Godsdienst en incest', sluit ook aan bij mijn onderzoek. Het is een wat treurige aanvulling op alle treurigheid die er in dit opzicht al was. Het maakt op mij een trieste indruk: zijn mannen dan zo? Dat effekt had het op mij. Als je weet dat het wel eens voorkomt, lokaliseer je dat altijd in de marge van de maatschappij, bij a-sociale gezinnen bij voorbeeld. Nu blijkt dat het overal voorkomt, óók bij christenen." ,,Hetgetal datje noemt, één op vijftien, vind ik gewoon schokkend. Ik heb vroeger in het onderwijs gewerkt, en dat betekent dat ik heel veel meisjes in mijn klas moet hebben gehad die dit overkomen is. Ik zou het toen ook niet geloofd hebben. Ik denk dat met name mannen en vaders zich tegen dit soort openlijkheid heel sterk zullen verzet-

ten. Want het gaat niet alleen om de vaders en broers die dit gedaan hebben, hetraaktookdeandere vaders en broers. Daarom denk ik dat deze publikatie nogal wat weerstand zal oproepen." Blinde passie Van de in het boek geïnterviewde vrouwen was een zeer groot deel als kind niet gewenst. Eén van hen vertelt: "Moeder moest trouwen omdat zij zwanger was van mij. Ze had altijd zoiets van: 'Ik moetje niet'. Maar vader zei dan: 'Ook al hebben we haar niet gewild, ze is toch van God gegeven. Als jij het dan niet doet, moet ik haar toch die liefde geven, dat zijn we aan Godverplicht'." Drs. Top meent dat het feit dat veel van de moeders van deze vrouwen móesten trouwen omdat ze zwanger waren, van grote invloed is geweest. ,,Voor

171

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's

VU Magazine 1985 - pagina 213

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's