GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1988 - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1988 - pagina 39

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

IMJER 2 ma: • K M I I I MHur: MmMk tl»

NspttiJMNiMi: t .

: 2Z.«

Mr

mwetMm ' — M «Wh op B m

I

sche samenleving met alle voor- en nadelen vandien. Nu al zijn er experimenten in Nederland aan de gang waarbij men voor onderwijs, vergaderingen of winkelen de deur niet meer uit hoeft. Men blijft gewoon thuis en regelt alles van achter computer en telefoon. De oplossing van onder andere hetfileprobleem?Enerzijds bevordert de voortschrijdende automatisering snel en efficiënt werken. Anderzijds maakt de nieuwe informatie-technologie de samenleving steeds afhankelijker en daardoor kwetsbaarder. Ook kan zij grote maatschappelijke problemen oproepen zoals toenemende vereenzaming en een kloof tussen 'knows' en 'know-nots' naast en verweven met de bestaande kloof tussen 'haves' en 'have-nots'. De vraag is naar welke kant de balans doorslaat. Dit geldt ook voor het onderwijs. Is het toenemend gebruik van computers een bijdrage tot zelfstandig leren denken of leidt het tot een nieuw keurslijf waarin leerlingen slaafs de aanwijzingen van het 'meesterbrein' opvolgen?

Een schermbeeld van RALLY.

Computers in het onderwijs: machinaal en vervelend of een verrassende leeromgeving? Foto: Bram de Hollander

Een eerste vereiste voor het stimuleren van uitdagend computerondersteund onderwijs is de ontwikkeling van programma's die de toets der kritiek kunnen doorstaan. Klakkeloos navolgen van elke zogenaamde vernieuwing kan er toe leiden dat de derwijs. De computer is slechts een hulpmiddel met bepaalde voor en tegens. Hij dient ingezet te worden waar andere hulpmiddelen tekort schieten. Het vermogen van de computer om grote hoeveelheden gegevens te verwerken kan aangewend worden om snel overzichtelijke informatie te verkrijgen, bijvoorbeeld in het aardrijkskundeonderwijs over de eigen omgeving en over verre landen. In enkele seconden kan op basis van actuele gegevens bijvoorbeeld een kaart gemaakt worden waarop de lokatie van natuurrampen wordt weergegeven in relatie met ontbossing of economische bestaansbronnen van landen in samenhang met hun externe relaties. Het vermogen van de computer om snel enflexibelte reageren op nieuwe informatie, maakt het mogelijk leerlingen in concrete situaties te brengen waarin zij het effect van beslissingen direct ondervinden. Deze situaties kunnen gericht VU-MAGAZINE—JANUARI 1988

worden op handelingen variërend van kaartlezen tot het nemen van politieke beslissingen. Leerlingen kunnen in hun eigen tempo en mogelijk ook vanuit hun eigen belangstelling ervaring opdoen in een dergelijke 'microwereld'. Bij simulatie van reële situaties kan ook de recent weer - terecht - in aanzien stijgende topografie op een functionele manier worden ingepast. Nieuwe Informatie Technologie met heel zijn no nonsense imago het one techniek heeft grote in- derwijs doet verworden tot een mavloed op de samenleving. chinaal, vervelend en voorspelbaar Ook het onderwijs onder- gebeuren. vindt dat. Computers worden steeds Maar het gebruik van microcompugebruiksvriendelijker. Bij geavan- ters kan ook het leren als experimenceerde computers kun men gewoon teren, als een avontuur, stimuleren. op het beeldscherm aanwijzen waar- Het kan de mogelijkheid scheppen over meer informatie verlangd wordt om naar eigen inzicht een menselijke, en een seconde later is die informatie spannende en verrassende leeromte zien. In de toekomst wordt het nog geving in te richten. D mooier wanneer we met computers Henk Trimp en Joop van der Schee zijn kunnen praten. verbonden aan de vakgroep onderwijsgeografie We zijn op weg naar een technocrati- van de VU.

Nu al zijn er experimenten in Nederland aan de gang waarbij je voor onderwijs de deur niet meer uit hoeft.

D

37

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1988 - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's