De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 42
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
;
42 zoo alleen,
om
het Gereformeerd belijden!";
is
en
Woord
staat?"
in
dan
ze
als
wederom
moeten hooren:
te
van hun eigen gedachten
En
!"
Gods, diep beleedigd, met al
als
ze onder als
lijdt
onder
des Heereu tegen
Want een
eigenlijk product
daar nu komt de gemeente
!
vrijheidsdorst en al de
met heiligen
blanke
tegen op.
toorn,
clericalisme.
Dat krenkt haar
Daar gaat
als
de
naam
ze in den
in!
wel weet ik dat de Heilige Geest ook zoo nog den wedergeborene vast
innerlijk
getuigenis
wedergeborenen verzwakt behalve zijn
in die
„neen, ook dat niet, dat
maar het was
haar zielsnooden.
hoonend
van een
Woord
onder een spotten met den ernst van haar hart,
met
een spelen
beleediging
M. H.
den diepen
heur trouw, toornende
oprechtheid van
Daar
zie,
zoo,
vraagt: „dus
„dus wat daar als Gods
verder onderzoekt:
noemden de profeten wel overdrachtelijk
men dan
,neen maar, Gods
de Schrift!"; tot antwoord te ontvangen: Schrift;'*
als
geven
kan en
nog onze kinderen
ook
geeft,
maar
toch het historisch bewustzijn;
wedergeborenen en verlosten,
de
er
dit
er toch
zijn
zelfs bij
de
— en bovendien,
ook nog anderen,
in de gemeente, en het doet haar het
bloed naar het aangezicht vliegen als ze merkt hoe deernisloos en onver-
onbarmhartig die vivisectoren der Heilige Schrifture met de zielen
geeflijk
onzer kinderen omgaan.
Want
natuurlijk,
het ons ling
zeggen,
een
eenige
schier
het
die
waar het zoo met de Schrift komt
te staan als
zij
daar wordt een gewoon exemplaar van de statenverta-
waardeloos boek; daar uit
zijn
is
de „dominé" op het dorp de
boeken zeggen kan
;
daar wordt de oriëntalist
en graecus de ziener onzer dagen, wien geheel Israël ondervragen moet daar
ja,
wordt
de
in
specialiteit
inleidingsstudiën
de Hoogepriester,
eener nieuwgeboren kerk, voor wiens orakel de verbaasde schare zich buigt.
Voeg nu critiek,
elk
hierbij,
meê tengevolge van
deze alles
on vastmakende
nieuwkomend prediker weer telkens andere dingen
komt
gemeente
dat
verkondigen;
ook
dat
men
dezen
in dezelfde
aldoor-
theïstisch
gaanden arbeid van den Heiligen Geest verzwijgt; ja bovenal dat het
Testimonium Spiritus Sancti,
op gelijke wijs
als
zelfs
de inspiratie
óf in Lutherschen trant verzwakt, óf in Fichteaanschen zin gesubjectiveerd
wordt,
en
ik
kras gesproken,
vraag u in ernst M. H., als
is
ik deze vivisectie, die
het te veel gezegd,
men op
is
het te
de Schrift dorst toe-
passen; na ze ten toon te hebben gesteld als het bederf onzer theologie en de vernietigster des Bijbels; nu ten leste niet minder ernstig brandmerk als leidende tot clericalisme; en deswege als vrijgeboren zoon
van een
volk,
van Spanje
dat zich
vrij vocht,
met het
Testimonium Spiritus Sancti
tegen dit schenden van het gemeenterecht
krenken van der leeken vryheid protesteer.
en
dit
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's