De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 10
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
10 de sociale en liuiselijke verhoudingen reeds hebben doorleefd.
— Encyclopae-
disch sprak zich dit het scherpst uit in den eisch, dat de
Scriptura
geplaatst te worden in het transsept van de
zeggen dat
te
dit slechts
Media gr at ia e
Vooreerst zijn de media gratiae niet. ambtelijk bedoeld, en is het dus niet de leer van van de praedicatio Verbi, die onder deze
Sacramentsbediening
optreedt
iemand onder de
indien
zijn zou,
S.
om
Immers
^).
Om
een verplaatsing gold, gaat niet aan.
—
redenen
locus de
den gevel der dogmatiek zou worden weggenomen
uit
twee
dogmatiek
in de
maar
de Schrift,
rubriek
naast
de
en even ongerijmd als het dus
;
locus de Sacramento
geheel
Christologie en de! Soteriologie wilde thuisbrengen, even onhoudbaar
de
om
de
in
wat de dogmatiek
voorslag,
Woo
d
r
s.
—
En ten
te
Scriptura te laten insmelten de prediking des
S.
verhandelen heeft over
andere kan
namelyk de locus de
weg
locus de
de
is
S.
dit niet
om nog
Scriptura
principium
nemen, heeft met name de ethische richting het
te
Door
ernstiger bedenking.
den ingang der Dogmatiek
uit
van natuur doen veranderen. Steeds hebben onze vaderen
zelf der theologie
bronnen maar het principium
volgehouden, dat de Schrift niet één der
,
bron der Godskennis, zoo zeiden ze, en terecht, zelfbewustzijn; kan alleen bij den C r e a t o r,
van onze Godskennis was. De is
alleen
Gods eigen
niet in iets creatuurlijks schuilen; en bestaat dus uitsluitend in de
archetypa;
terwijl het
principium
aanvang, de kiem, waar
ginsel, de organische
h e o lo gia
t
onzer Godskennis,
d.
i.
het be-
Godskennis naar heur
alle
deelen uit opspruit, en waarin dus potentieel alle schat der Theologie besloten ligt,
niet
het
ingeplante
ons
is
Schriftuur. studie
de traditie,
In
hooger
maar
waarmee nu
strijd
vooreerst om
die
Godskennis,
onbewuste
voor
tot de
gemoedsmysterie
te laten
Schrift-
tweevoudige dwaling heeft Godskennis in het in-
dan bewust
ze
Heilige
hedendaagsche
de
ten anderen, wat
zooveel
de
eeniglijk
de eigenlijke bron der
geplante leven te zoeken, en
ook niet
het Christelijk bewustzijn,
leven,
met name de ethische richting
verleid,
om
niet
opdoemen
er zal
uit voortvloeit,
worden, uit het
beide philosophische
;
denkbeelden, die uit Fichte de één, uit Schelling de andere, door Schleier-
machers
reuzengeest
geïmporteerd Geest
vorm
aan, bij
zijn.
uit
dien
Dit nu randt principieel het werk van den Heiligen
wiens taak het juist
ons
te openbaren.
gebied, in eigenaardige omhulling,
op theologisch
menschelijk
is,
om bewuste
neemt de
Kerk
bewustzijn passend, aan, in en door de
„De weg, de waarheid en het^leven"
Christus
Godskennis, in een
Heilige
Geest het,
kondigen;"
te
voelsstooten, of
ook door inoculeering van een
is
in Christus,
„om
het u
t e
maar
ver-
verkondigen niet door conscientie-indrukken, of ge-
levenslymphe
;
maar
te
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's