GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 767

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 767

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

761

schap niet goed sea is"

zegt:

»Mya

(Hosea 4

:

Verstaat, dat de Heilige Geest door Hovolk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis

is.

6).

velen vloeit dit onverstand uit onverschilligheid voort. Zij laten de middelen der genade ongebruikt. Hetgeen de profeten en apostelen aangaande Christus geschreven hebben, laat hen koud. Hun hart is vol van de wereld en van de ijdelheid; in de zonde en in de boosheid vinden zij hun lust. Gods heilig Woord is bij hen zeer weinig of in het geheel niet in aanzien. Bijna nooit zien zij het in; laat staan, dat het hunne begeerte zou zijn, om uit de Heilige Schrift wijs te worden tot zaligheid. Men heeft tijd voor het lezen van dag- en weekbladen enz, maar geen tijd voor het ernstig en biddend Schriftonderzoek. Geliefden hebben wij het beeld van sommigen, wellicht van velen uwer, geteekend, o, gaat dan niet voort op den weg des doods en der eeuwige rampzaligheid! Zoekt toch een zaligmakende keunis te verkrijgen bij het licht van Gods Woord en Geest. Dit is noodzakelijk, om den tegenwoordigen en den toekomenden toorn te ontvlieden; om in Christus geborgen te worden en niet slechts in naam, maar inderdaad kinderen der waarheid en des verbonds te zijn. Vreeselijk zal het eens zijn, onder de waarheid geleefd te hebben en toch onverzoend met God straks te sterven. Hoe zullen dan al de bemoeiingen Gods tegen ons getuigen! Ziet, de bijl is reeds gelegd aan den wortel der boomen; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen (Matth. 3 10). Vliedt tot Christus in den weg des geloofs en smeekt daartoe om den Geest desgeloofs! Christus werpt niemand uit, die in waarheid tot Hem komt (Joh. 6 376). Bij

!

:

:

Niet weinigen zijn behept met vooroordeelen tegen den weg van vrije genade. Hunne deugden, helaas blinkende De nauwe weg van zelfzonden staan hun in den weg. verloochening en strijd is huu tot ergernis. Zicbzelven te verliezen en in Christus gevonden te worden, is hun een vreemde

!

zaak.

En toch, men moet Jezus kennen naar het getuigenis van apostelen en profeten, naar het getuigenis van den Mond der waarheid zelf, anders kan men niet in de heerlijkheid ingaan. De gerechtigheid van Christus alleen redt van den dood; zonder haar zal men tot een eeuwige versmaadheid en afgrijzing gesteld worden. Tragen van hart zijn er om te gelooven. Zij zijn aanvankelijk overtuigd van hunne zonde, schuld en strafwaardigheid, ook van de noodzakelijkheid en onmisbaarheid van Christus in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 767

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's