GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 461

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 461

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

;;

4-55

doeken; maar met het zwaard van Herodes, om Hem in die doeken te dooden. Zij zullen Hem zoeken; maar om de broeden, en de teekenen voor het uitwendige leven. Zij zullen Hem zoeken maar om de beurs. Zij zullen Hem zoeken maar om Hem te steenigen, om Hem te vangen. Zij zullen Hem zoeken, om Hem de vraag voor te leggen: nZijt Gij de Christus, de Zoon des gezegenden Gods?" om het uit zijn mond te hooren, en Hem dan eenparig des doods schuldig verklaren. Zij zullen Hem zoeken: nZijt gij dan een te Koning?" maar om des keizers vriend te blijven en den wil des volks te doen. Den bezetenen gelijk, zullen zij uit de graven Hem tegemoetgaan uJezus, Gij Zone Gods! wat hebben wij met ü te doen? Zijt Gij hier gekomen, om ons te pijnigen voor den tijd?" Of met de mannen, die hunne ;

:

zwynen betreuren, zullen zij Hem zoeken, om Hem te bidden, dat Hij uit de landpalen vertrekken zal De vijandschap van het natuurlijke menschenhart teo-enover

Immanuel is volkomen. Daarom, zoo de herders zoeken het woord, dat er geschied is, hetwelk de Heere hun heeft verkondigd, aanschouwen wij hierin een wonder. Een wonder, dat zich herhaalt in allen, die waarlijk naar Hem, die geboren is, uitgaan; het grootste wonder, dat Immanuel op aarde brengt. Ja, een wonder, dat Immanuel in zichzelven brengt. Want het Wonder van zijne komst in het vleesch is de vrije, algenoegzame genade die een verloren zondaar redt en vijanden Gods tot kinderen Gods maakt. Deze genade is er in Immanuel God in het vleesch. En deze genade moet openbaar worden in de uitwerking, in de uitvoering. De genade, die in Immanuel voor de zijnen is, wordt i n hen openbaar. Hij moet zaad zien. Daarom zal Hij gezocht worden met geween, en met smeekingen zal Hij ze voeren daarom zullen zij Hem vroeg zoeken. De Geest der genade en der gebeden, dien Hij hun verwierf, zal over hen heerschen. Omdat zijne kribbe en zijn kruis, zijn dood en zijn graf, zijn verzoenend en verlossend werk van eeuwigheid vaststonden in het Verbond, in het Welbehagen, in Gods Wezen zelf; omdat het Wonder gewis was in God, daarom stroomde door den tijd immer de genade, die in de kribbe, in de doeken, in het Kind, als de fontein, welke God uit zichzelven gegeven heeft, openbaar werd. Daarom werkte die genade door alle tijden wonderen in de zielen, die zij uitdreef om den Zaligmaker, Christus, den Heere, naar het Woord des Heeren te zoeken. Daarom ging Abel x-eeds uit en offerde door het geloof. Daarom legde .Jakob zijne voeten tezamen ,

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 461

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's