GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 58

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 58

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

58 aple accumoclareUii-

aliciii,

mcntiim ad i>cdom,

ef

pars

siciil

siinilia.

Coiil'.

alle .sclioonhcid in hol sichepsel daaruit

ad uiiivcr.smn

corporis I.

V c

13.

Ie verklaren, dat

nulla essen t, nisi essent abs Te. Gonf. 1. (de div. quaest. e pi si. V.) erkent

cellinus

schoon

Na

V. hij

e.

zyii

siiiiin.

aiil

bekecriiig

calcea-

echter

is

het .schepselen Gods zijn In

9.

de

oen brief aan Marvan het

zelfstandigheid

enium per seipsum deforme contrarium est. Aptum vere, cui ex adverso est ineplnni, quasi religafum, pendel ahunde." Dit schoon is ook hij Auguslinus zeer ondorscheidonlyk een schoon van de ziel en een schoon van het licliaam, en beide schoon wordt door hem geëerd als vloeiende uil ons geschapen Zijn aeslhetische opvatting van het recht bijv. komt reeds zijn naar Gods beeld. uil in zijn waarschuwing om het ius divinum niet op te vatton als .,al iquid inferius el quodani modo de col o rat ius eum esse credamus quam est iuslilia noslra". Hom is daarom do „iustitia ol quaelibet virtus, qua recto sapientorquo vivilur do „pulchritudo interior hominis"'; on van deze zegt hij: ,secundumhanc pulchriludincm, magis quam secundum corpus, fticli sumus ad imaginem Dei". Gf. Gons. ad qu. de Trinitate op. 222. Do asceet komt daarentegen uit in wat hij aan Nobridius over deVcra bealitudo schroef: ,Quid est corporis pulchritudo? Gongruenlia partium scilicol cum quadam co lor is sua vitale. Haec forma uhi vera molior, an ubi falsa? Quis dubitel, ubi vera est, esse meliorom? Ubi ergo vera est? In animo scilicol. Ep. 151. Gf. etiam De civ. Dei. 1. XXII. c 19. Op eigenaardige wyzo brengt hij dit begrip van het schoone ook op de mystieke gemeenschap met Ghrislus over, als hy naar aanleiding van Psalm 45 14 (by ook, afgezien van zijn nut en gepastheid: „Piilchrinn atqiic laudalur;

consideraUir

cui tiirpe ac

'

:

do woorden: „Des konings doolilor is geheel verheerlijkt inwendig" aanteokonl: „quao sunt inleriora pulchritudinis? Gonscicnlia, ubi videt Ghrislus, ubi amat Christus, ubi alloquitur Ghrislus, ubi punit Christus, ubi coronal Auguslinus 44:

14)

op

Enarrationes in Psalmos ad Psalm. 44: 14. Zoozeer is hem de bron van alle schoon in God, dat hy ook het natuurschoon uit God in do natuur laai instralen. Dit schoon was bij God oer het in de natuur uilkwam. „Nam cognovil etiam spociem agri"', niet „quia fecit, sed ut facercl". Ibid. ad psalm 49 (50): 12. En sterker nog: De wereld met haar „visibilium omnium Christus.''

daarbij

pulchorrima liter

species"'

pulcher"

is.

De

ontleende

Civ. Dei

deze lib

aan God, die

XI.

c.

4.

Zelfs

zelf

„invisibiliter

schijnt

hij

ol

inellahi-

het schoone in do

natuur met de wijsheid Gods in haar te indenlificooron. „Sapionlia Dei quam pulchritudinom habol? Per illam pulchra sunt omnia, quao oculis placonl." Ibid. ad psalm 32: (33): 3. En deze wijsheid geïncarneerd ziende in liet vleescligoworden

dan ook voor Auguslinus de Ghrislus hol ideaal van allo sclioonheid. is „Pulcher Deus, Vcrbimi apud Deum. Pulcher in utero virginis. Pulcher natus Pulcher in coolo, pulcher in terra, pulcher in utero, pulcher in infans Verbum manibus parentum, pulcher in miraculis, pulcher in flagollis!" En eindelijk: pulcher

Woord,

pulcher in inlelleclu. Ibidem ad psalm 44(45): 1. hel zin lijk schoon in het geestelijk schoon terug Ie dringen, maar zonder hot karakter van hol aeslhelisc'.ie te verliezen. Bij oen prachtig kerkgebouw zoekt liet oog, zoo schrijft hij, niet een uitwendig schoon, maar het in sepulthro, pulcher in coolo,

(Jedurig poogt

hij

uil

„Unde et ista aediticia schoon, dat speelde in den geest van den bouwmeester quae congregandis reliogisis coolibus extruuulur, cum oculus carnis inspexerit, laudat inferius, quod cornit exterius .. Noque onim occupata est lidos inspicere, rpiam pulchra sunt membra huius habilalionis: sed de quanta inlerioris hominis pulchritudino procodanl haec opera dileclioiiis." Sermo XV in dedicalione :

.

ecclesiae, Consequent gebied p.

over.

Trin-

inilio.

brengt „Pulchra

sermo

hij

est

dil

begrip

casta

1; en profeteert

van

iuvenum

hel

schoon

pudicitia."

dan

ook

op

zedelijk

Sermo nes Dom.

25

van een heerlijkheid des hemelschen lichaams,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's