Het werk van den Heiligen Geest - pagina 146
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
ONS ALLER EEN.
108
en
misschien
reeds bij
het wel altoos een verborgenheid blijven, of de vracht
zal
de ontvangenis een nienschelijk wezen
na
terstond
het waarnemen van leven de menschelijke persoon
Nog weet niemand,
ingeschapen.
in
of dat eerst
is,
de vrucht wordt
en misschien zal het wel altoos een ver-
borgenheid blijven, welke band het leven van moeder en kind saambindt, en indien er zulk een band
Men kan
gemaakt. er
denkbeelden over uitspinnen
van
plaatsen
werkt
en
er zijn
Mogendheid
als
;
maar u
werk voltooid en gereed
zijn
los-
toelaten in deze verborgen werk-
Alvermogen doet God Almachtig
scheppend
zijn
waardoor en wanneer die band wordt
is,
hierover gissingen maken, er theorieën over opzetten,
is,
toont Hij het
u,
niet.
opdat
aanbidden zoudt, maar zich bespieden laten in
in
Hij gij
zijn
verborgen werkplaatsen, dat wil Hij niet.
Al wat derhalve, met de
Schrift in de hand,
kan en mag uitgesproken, komt
neer op deze vier bijzonderheden.
Ten
dat in de ontvangenis van den Christus
eerste,
evenals in de
niet,
ontvangenis van u of mij, een wezen, dat nog niet bestond, tot aanzijn
geroepen
maar dat een reeds van eeuwigheid af bestaand Wezen
;
meenschap
Dit toont en openbaart de Heilige Schrift de Christus
is
eeuwigheid.
der
in ge-
getreden met onze menschelijke natuur.
is
legging der wereld
dagen
is
Hij
heeft
duidelijk.
Van
vóór de grond-
Zijn uitgangen zijn vanouds,
er.
de
van de
gestalte eens dienstknechts aange-
nomen.
Ook 's
gelukte het derhalve aan de verloskundigen,
al
om
het geheim van
nienschen geboorte te ontdekken, daarmee zou voor de ontvangenis van
den Middelaar nog
niets
gewonnen
zijn.
In de ontvangenis van den Middelaar toch o/^^5to<2^ memam;?, maar verschijnt iemand, die reeds bestond, in het vleesch.
Ten geen
tweede
hangt
menschelijke
vangen. persoon.
Vader
Waar Maar
maar een nieuwe dit
vleesch en bloed aanneemt, zijns
de
toont
lijk, in één persoon.
Ten derde volgt
vrucht
in
natuur
is
ont-
Persoons op, zoodat
is
dan neemt
hij
hijzelf waarlijk
bij
den
onze natuur
mensch wordt,
persoo7i ontstaat er niet.
Heilige
nooit meer dan één Ik stelt en
nieuw vleesch
slechts een menschelijke
de persoon des Zoons, die van eeuwig reeds
als
wel in de eenheid
Ook
dat in des Middelaars ontvangenis
saam,
maar
een nieuw wezen ontstaat, daar ontstaat een menschelijke
ons
was,
hiermee
j^'^'^'soon,
Zone Gods
Schrift duidelijk, waar ze in den Christus
hem is
steeds laat optreden als een, die tege-
en Zoon des menschen.
hieruit, dat niet in
Maria door nieuwe schepping een
ingeschapen, gelijk de Mennonieten leerden, maar dat de
Maria's schoot, waaruit Jezus
is
geboren, metterdaad genomen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's