GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Eer is teer - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eer is teer - pagina 20

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

i6

algemeene Kerk houden, die toch in het tegenwoordige tijdvak niet elks oogen zichtbaar \ereenigd l^ehoeft te zijn om dat Goddelijk woord waar te maken; maar tot welke wij onder aanroeping van ons eenig die

voor

Hoofd en Geestelijken Opperpriester Jezus Christus, den Gekruiste, meenen te werken. Ja, zoo mogen wij niet blindelings in uwlieder verbas-

mede

tering,

vermenging

Mr.

Van

formeerde

Kemp, de

der

liet

innerde,

nóg

zich,

naar Ds.

men

ware, dat

trekken

kan.

men

\\'.

J.

en

het dit uit

Doch ten Pausdom

Gunst nog pas

dat

het

uit,

eene andere leugen

het

toen

/fifr;/7i'

hij

her-

schreef:

den tegenwoordigen

in

niet

is,

hetzelve

van

uit

te

geven.

Dan

ik

vertrouw,

geen voedsel voor haar bestaan het

Protestantisme

tegenoverstelt, verklaar ik niet

om

te stooten.

Op

dezer dagen,

mede

te willen

deze wijze behoeft noch mag.

naar mijn inzien, de waarheid niet verdedigd worden,

bij

in Z^r

evenzoo

In hetzelve toch zie ik een verbond der waarheid en der leugen,

werken.

daarbij

er

hoofd weer opsteekt, raadzamer geweest

gunste

het

berusten

')

Dermout dacht

zelfs te kras

tegen\\erpen,

mij

zulk een werk als de Roomsche Kerk

hetwelk

Ypej'

misschien

waarin het Pausdom

nemen."

te

cordate verdediger van onze aloude Gere-

tegen

krasser,

»Mogelijk zal tijd,

ik afgoderij te zeggen?)

van hart en verstand, deel

I3elijdenis

over, en

om

jvaarom schroom

(_en

en, tegen overtuiging

op eene zekere algemeene Protestantsche vrij

staat

schen bijgeloots.

alles te

te

leer het

meer omdat men oog heeft, waar-

gelooven behalven de leerstellingen des

De algemeene

Protestantsche Kerk, waarin

men

Roomtegen-

Christendom in één lichaam zoekt te vergaderen, belijdt alzoo geen vast en zeker en stellig geloof, maar duldt en handhaaft allerlei beweringen, hoe verkeerd en tegenstrijdig ook, indien zij slechts eenen afkeer van de Roomsche

woordig volgens zoodanige

Kerk

ten toon spreiden.

leer het gantsche Protestantsche

En voor

zulk eene negatieve leer wil

men thands

den Nederlander opdringen, dat zijne voorvaders goed en bloed hebben veil gehad En zulk eene vrijgeesterij zoekt men thands te stellen in de plaats der leer, welke in de (Geloofsbelijdenis van de Protestantsche Cliristenheid der Hervormde Kerk in Nederland vervat is, en welke zonder twijfel eene stellige alles behalven negatieve Godsdienst inhoudt. Terecht liebben zich de E.erw. Molenaar, in zijn adres »Aan alle mijne Herv. geloofsgenoten"' (Amst 1827), en Ie Roy in zijn «Een woord voor vrede en !

waarheid aan mijne Protestantsche, bijzonder Herv. Medechristenen (Roti. 1829), tegen zulk een Protestantisme, tegen zulk een verbroedering der onderscheidene Protestantsche gezindheden vcrkhiard en op grond da:ir:

')

Aan

ilcn

lieer

Le Sage

len Broek. Ainsi. 1829, y. 26. v.

v.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's

Eer is teer - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's