GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 457

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 457

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

125

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). doorvoert

tot in de kleinste détails

en dat

en onrecht gesproken w^ordt,

recht

er

er,

men

voor zooveel

men

erkent, dat

ook erkenne. dat voor dat

alles

eene ordinantie bestaat.

men aan

Is

een

eind

gekomen dan spreekt men van

hillijk

en

onbillijk.

Dit bewijst, dat wij, menschen, geen kans zien sporen van recht te ontdekken

daarom met het oordeel van „billijk" tevreden stellen. Het woord duidt aan, dat, waar wij den weg van het recht niet meer kunnen vinden er toch nog een recht Gods achter zit, dat aan onze waarneming onten

ons

billijk

snapt

is.

Hoe is

nu

ivil

teneeren,

de juridische faculteit het

tenzij

en al ivat

ze

met

Hem

recJttsbcgrijJ

rekene,

is

de

die

het recht als recht imponeert'^

leeft

wat

imponeert,

ook

en de trcJttsstudie main-

Bechte?- der gansche

Als het Grod

is,

aarde

Die het recht

dan het recht spreken van een rechter anders dan een

rechtspraak naar Gods wil en naar Gods ordinantie?

Hoe

wil

nu een

juridische faculteit het recht zoeken,

d.

w.

z.

den oorsprong

en de bestemming van het recht opspeuren, wanneer ze geen rekening houdt met den Heere, onzen God en met Zijn geopenbaarden wil? S**.

punt

Ook nu nog

zijn

niet

we nog

niet

aangeraakt,

waar we wezen moeten. Zelfs hebben we

ivaar het ons

hij

den Loens de Magistratu

het

om

te

Daarom het volgende: Het is nog in niemand opgekomen om uit loutere liefhebberij rechtsstudie te ma,ken om daarna met de handen in den zak zich in zijn werk te verlustigen, neen, zoodra men zegt „er is recht", moet er eene macht zijn om het recht te handhaven. Wordt het recht geschonden dan moet het recht gehandhaafd en het geschonden recht hersteld worden. Het recht toch heeft van God doen

is.

den Heere koninklijke majesteit ontvangen, die niet gedeerd mag. te ie mag dat doen? Wie heeft daartoe de en hoe is die te v e r k r g e n ? Daarom ontstaat hier nu de Locus de Magistratu, want het is de magistraat, die hier optreedt en dat niet om te zeggen: „het gaat niet langer met die verkeerdheden," want het magistraatsgezag is niet een soort politieynaatregel, die alleen dient om ongeregeldheden te voorkomen en de orde te bewaren, en die met het recht niets te maken heeft, 't Recht toch treedt op om het

Nu

1)

vanzelf de V7Xiag,

rijst

eVoe

gdh

e

i

d

geschonden recht

ij

te

herstellen.

(De tegenwoordige school verlaagt alle recht tot

Het antwoord op de vraag, wie de macht, de zedelijke ordinantie heeft om het recht te handhaven kan de juridische faculteit buiten Gods Openbaring niet klaar spelen. Baseert men het op den contractueelen wil van het volk, op conventie, dan is de revolutie in principe aangenomen,

politiemaatregel).

gelijk

do

Fransche revolutie dan ook duidelijk geleerd heeft; een ander, die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 457

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's