Locus de Consummatione Saeculi - pagina 150
College-dictaat van een der studenten
148
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
het de kerk. Yuor haai zal door die toebrenging van vele Joden een nieuw tyjdperk van bloei aanbreken; het vrederijk is dus de christelijke kerk versterkt door Joodsche elementen, w^aardoor zij bovendien tot groeten invloed zal geraken. Zij zal van onder den druk van staat en overheid uitkomen en eene heerschende macht erlangen, zoodat zelfs de militaire macht zal teruggedrongen
worden en de oorlogen zullen ophouden. Alle wezenlijke elementen van het Chiliasme zijn derhalve prijsgegeven bij dit verzwakt Chiliasme. Toch blijft ook dit Chihasme bedenkelijk en zoo gevaarlijk, omdat het meent, dat een Jood. die zich bekeert, altijd meer gewicht in de schaal legt
dan een bekeerde heiden.
Dit Chiliasme in zijn verzwakten vorm da Costa en andere invloedrijke Joden
kwam voornamelijk op, toen Neander, en zeer begaafde mannen,
tot
den
Christus zich bekeerden.
Zeer dwaas; het verwacht van het Joodsche element meer dan van het heidensche, in plaats van alles te verwachten van de genade Gods. „In Christus is noch Jood, noch Griek" zegt Paulus.
Toen
kwam
nog meer verzwakte voorstelUng. Deze: „er komt van de zullen nog wel eens heel wat Joden christen
er een
terecht, er
Joden nog heel veel worden", zonder dat men hieruit verdere gevolgen afleidde. Toch heeft ook deze voorstelling nog beteekenis. Toen namelijk het Joodsche christendom gevallen was, zette men tegenover het ^eoloyovyitvov der
Chiliasten
ander,
een
dat
concentreert
zich
om
de
vraag
:
ivat
is
Israël ? Is
Isral'l
Abraham
is
het vleeschelijke volk van Abraham of het volk, dat geestelvjk van afgestamd'? Zijn de beloften Gods gegeven aan Abraham, als
vader der geloovigen of als Jood? Is het eerste geval waar, dat namelijk Israël is het geestelijke zaad Abrahams, dan is het ware Israël het volk Gods in de christelijke kerk. Onder de heerschappij nu van dit denkl^eeld ontstond een ander uiterste, dat allengs ingedrongen is onder den naam van Anti- Semit isme, een dwazen naam, daar het
gericht
is
op in de 6^
en
alleen
kwam vooral
ten
gevolge
tegen de Joden; beter ware dus: Anti-Judaeisme. Het eeuw en is eigenlijk eerst gebroken na de Reformatie,
7^
der herbergzaamheid, die de Nederlanders aan de Joden
bewezen.
Het redeneerde aldus: de Joden hebben Christus gekruisigd; daardoor hebzij werden de bitterste vijanden Gods zij opgehouden Gods volk te zijn zijn nu de Filistijnen, de Kanaanieten, die door de christenen, het ware zij volk Gods, het echte Israël, moeten worden uitgeroeid. God heeft aan hen een teeken gezet zij loopen daar nu de wereld rond als een afschrikwekkend
ben
;
;
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's