GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 375

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 375

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

43

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). geslacht niet die veelheid bereikt hebben, die het nu bereikt heeft. (Kolonisatie

maakt het volkerental grooter). 2". Het menschelijk geslacht zou niet uitgekomen zijn in al zijn vertakkingen; immers woonde het op één plek, dan zou maar één zijde van het menschelijk wezen en zijn natuurlijke geaardheid tot ontwikkeling en ontplooiing zijn gekomen, dan zou er maar één type van het menschelijk leven ontwikkeld, en de strengste eenvormigheid het kenmerk zijn geweest van geheel de historie. De nolvnoi-Ailri aocpia rov Giov in 't menschelijk geslacht verscholen, zou zijn verborgen gebleven. De openbaring van den rijkdom, die God in het menschelijk geslacht gelegd had, zou zijn tegengehouden en stoffeen geestelijk zou het menschelijk geslacht, in plaats van te beantwoorden aan het bestel Gods en Zijnen wil ten uitvoer te brengen, dat bestel hebben verbroken en een t>pe geworden zijn, dat niet meer op den naam van menschelijk aanspraak kon maken. Dit laatste leert ons de Chineesche ontwikkeling. De Chineesche beschaving beperkt zich tot één gebied. Vergelijk b.v. een Chinees van eeuwenher met één uit den tegenwoordigen tijd, van OostChina met één van West-China, het is alles een eenvormig type en juist als voorbeeld van het onnatuurlijk type is in hen het echt menschelijke niet aanwezig. Zij missen het warme en het toesprekelijke. Men krijgt van hen den

lijk

men met

een poppenwereld te doen heeft. tegenstelling: Aan den eenen kant de bedoeling krijgen dus de den vollen rijkdom van typen, door God geslacht van Noach het o?n in

indruk, alsof

We

volgende

Gods,

menschelijke

de

in

van

de

alles

saamgevat

booze

der

opzet

bedoeling

scheiding

natuur

verschillende in

het

gelegd,

climafische, bevel

menschen

om

tot

„Vervult die

ontwikkeling

tellurische

de

en

aarde."

onttvikkeling

te

doen komen met behulp gegevens, en dit

geologische

Aan

tegen

te

den anderen kant het houden, met dezelfde

nu de Socialisten en in 1789 de Fransche Revolutie had, om alle van natiën en verschil van volkeren weg te nemen en het denk-

als

beeld van cosmopolitisme daarvoor in de plaats te brengen. Dit cosmopolitisme trad in 't opzet van Babel op en is tevens de kiem, waaruit de anarchie op-

waar men de natuurlijke orde wegneemt, men ook eo nu eendiepste het maal niet- te scheiden. Bij Babel geschiedt de openbaring van koesteren, kon hart haar zondige beginsel van wat de menschheid ook in nml. om Gods raad op zij te zetten en wel zoo, dat men de ordinantiën op aarde wegneemt en daarvoor Cosmopolitisme en anarchie in de plaats

komt,

omdat

juist,

ipso het staatsieven als zoodanig aantast. Volks- en staatsieven zijn

stelt.

Dat lei

in

den aanhef van Gen. 11 gesproken yNoxö^iy^ca eenerlei spraak en eenermoet niet als toevallig en pleonastisch opgevat. Deze twee uit-

ivoorden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 375

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's