Locus de Consummatione Saeculi - pagina 566
College-dictaat van een der studenten
234 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
dan door Hem,
gegeven,
ons voor Zich daagt en ons
in de consciëntie
die
innerlijk bewerkt.
In Rom. 13 en andere plaatsen zagen we, dat in 't algemeen de gehoorzaamlieid en onderwerping van den onderdaan aan de Overheid in de consciëntie
bindend
vastligt. Dit is eisch
en aan dien eisch beantwoordt ook de
i-ealiteit,
want groot is de gedachte daarvan bij alle volkeren. Die macht kan alleen door God worden uitgeoefend en zoo haft dus God de Heere niet alleen door het charisma van staatkunde, ynaar ook door de orulerwcrping aan de Overheid de
In
onderdanen
der
consciëntie
tegelijk zijn
„zegel en sanctie"
gesteld op de
magistrale macht.
Thans
de
s
p
i
i
u a
t
de controvers
ons nog
rest r
i
1
s t
i
s c h-d
u a
1
i
s t
i
s c
h e
met de Anabaptisten en richtingen
in
a1ge
't
m e e n.
De Gereformeerden hebben steeds met alle overige Christenen beleden, dat de Overheid uit God is, eene instelling des Heeren, en dat het in 't algemeen niet in strijd is met 't karakter noch met de roeping van den Christen zich ook op staatkundig gebied te bewegen. Daartegenover nu beweren I.
de Anabaptisten, dat het den Christen niet voegt zich met politiek
omdat de staatkunde, de Overheid en de
etc.
in
te
laten,
politiek behoort tot het terrein der
ze, daarom past het den zonde besmette en bezoedelde wereld, die zelf wederom bezoedelend werkt, te vermengen, in te laten of er deel aan te nemen. Deze controvers is niet slechts beperkt tot de Anabaptisten, maar deze dwaling is algemeen. Ze is zoo oud als reeds ketterij in deze wereld inkwam
wereld. 'O xóofioq öi^oq èv vüt :iovrjQ(b xelxai, zeggen
wedergeborene niet zich met deze door de
en zal blijven
Deze
ketterij
en noodzakelijke
geen
verzinsel
ketterij,
Het menschelijk
ulmvcav, ze is geen accidenteel toeval. van dezen of genen, maar een consequente
de ewtélsicc r&v
tot aanis
voortkomt
die
uit de aloglcltelt
geworden
van het menschelijk
door de zonde nawerking in de verkeerde lijn is nog vaak zichtbaar in den wedergeborene. Het is geen zuivere spiegel meer om het beeld der waarheid op te vangen, maar een gescheurde spiegel, die het beeld valsch terugkaatst. Zoo ontstaan er allerlei neigingen in den mensch, die geen afspiegeling der waarheid zijn, en de ketterij ontstaat, ivanneer men die neigingen gaat kristalliseer en. Het geldt hier een verkeerde strooming door de geheele wereld, niet alleen onder Anabaptisten, maar ook onder Gereformeerden en Lutherschen, Roomsche en Grieksche kerk. De k e 1 1 e r ij bestaat h i e r i n. d a t m e n d u a 1 i s t i n s p i r i t u a-
hart.
verdorven
1 i
s t
i
s c
monist
h
in
hart,
menschelijke
e
n
zin
gelijk
natuur,
is;
pantheïstischen
ligt
dualist zin
het
in
moest
verkeerd
is
en ook
spiritualistischen zijn,
maar
in
de
de
zin
niet,
alsof
men
dualist in dien „schroffen"
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's