Locus de Consummatione Saeculi - pagina 730
College-dictaat van een der studenten
398 CoUeg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). beletten slechts
Anlitypisch
te
ie
verkeerde dingen te doen, terwijl
in
dezen Psalm
dat de Overheid zeJf geen verkeerde dingen zal doen. de 02'^roeping voor de Overheden
hierin
ligt
de knie voor Jezus
dat
om
aan anderen gezegd wordt,
buigen,
maar met
om
geen enkel ivoord
is
Christen hieruit
te zijn
af te
de haar toevcrtroiavde maclit van het zivaard moeten gebruiken
zij
grijpen
in
zaken
beschermen der
der
en
religie
kerkelijke
aangelegenheden
en
leiden,
om
in
anders dan
ivijze.
72 VS. 10, 11. Uit deze woorden wil men afleiden, dat de Overheid als zoodanig geroepen is om de wet Gods naar de beide tafelen te handhaven. Intusschen staat hiervan niets. Er wordt hier eenvoudig gesproken van een Israëlietisch koning, en van hem wordt gezegd, dat hij eene zoodanige hegemonie over de omliggende landen en volkeren zal uitoefenen, dat de verschillende koningen dier volkeren hem cijnsbaar zullen zijn, dat ze hem als hun hoofd zullen vereeren en dat ze dit zullen doen ook met geschenken. e.
Ps.
In de eerste plaats
dezen Psalm
is
dit
antitypisch
de historische
letterlijke zin.
Ten
tiveedv
gedoeld op het koningschap van Christus,
wordt
in
maar dan
natuurlijk op den Christus in Zijn voortgaanden triomf, zooals Hij van liever-
lede
in
den loop der eeuwen
het Rijk der Heerlijkheid over
alle al
koningen aan zich onderwerpen
de woorden: alle koningen, want dit einde
der dingen daar
is.
Thans
is
Vervolgens staat hier
en in
is
eerst voor voleinding vatbaar, als het
het nog altijd het grootste deel, dat zich
tegen den Christus verzet en het kleinste koning der koningen. 3**.
zal
Zijne vijanden triomfeeren zal. Dit blijkt uit
niet,
deel, dat zich neerbuigt
dat alle koningen zich voor
voor den
Hem
moeten
maar dat zij zich voor Hem zullen neerbuigen. Het is hier dus geen gebod, maar eene 2)rofetie van wat de koningen doen zullen. Deze woorden hebben dus niets uitstaande met hetgeen men er uit afleidt. Christus als Koning, wordt hier niet genoemd als Hoofd Zijner kerk, als nBtpah) rov aioiicxrog, maar als antitype van de type, die IsraGls koning had, komt Hij hier voor, als dcgeen, aan wicn allo machten en vijanden onderworpen worden, opdat Hij daarna het rijk aan den Vader zal overgeven. Öp Christus wordt hier gedoeld als op Hem, wien alle macht in hemel en op nederbuigen,
'
aarde gegeven Overheid
is.
In
liet
minst
niet ivordt hier
gehandeld over eenige
relatie tiisschen
en Kt rk. Het gaat hier niet over de kerk, noch ovei' het Hoofd der
maar over den van God gezalfden Koning over Zion, den berg Zijner die wel is waar nu schijnbaar voor de volkeren dor aai'de onder moet doen, maar Die eenmaal zal triomfeeren, zoodra alle machten voor Hem
kerk,
Heiligheid,
zullen zwichten en Zijn rijk bestaan zal.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's